دندان یکی از اصلی ترین اعضای بدن انسان است. علاوه بر ایجاد ظاهر و لبخندی زیبا به هضم و بلع غذا نیز کمک می کند. یکی از شایع ترین دردهای دندان، عفونت دندان درمان نشده است. همه افراد حداقل یک بار دندان درد را تجربه کرده اند. پوسیدگی دندان به ندرت به عصب می رسد و بیماری های لثه ای رخ می دهد. امروزه دندان پزشکان برای کاهش درد از عصب کشی استفاده می کنند. در واقع با یک عصب کشی موثر و مراقبت های ویژه بعد از آن می توانید سلامتی دهان و دندانتان را تضمین کنید.

عفونت دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب عفونت می شود. در حقیقت عفونت دندان یک دفعه اتفاق نمی افتد بلکه فرایندی تدریجی دارد. هنگامی که باکتری های دهان راهی برای ورود به دندان را پیدا می کنند، عفونت رخ می دهد. عفونت های دهان و دندان به عنوان عفونت هـای ادنتوژنیک شناخته شده اند. پوسیدگی دندان ها، آبسه های پـری اپتیكـال ژنژیویت و پريودنتيت به ندرت مسبب عفونت و در طولانی مدت یک کیست حاوی عفونت در ریشه دندان ها ایجاد می شود. در صورت عدم درمان ممکن است عفونت به مناطق دیگر از فک و یا حتی به مغز نیز برسد. پوسیدگی عمقی، ساییدگی گسترده مینای دندان، شکستگی دندان از عوامل عفونت دندان است.

متخصص عصب کشی دندان

علائم عفونت دندان

علائم زیر از نشانه های عفونی شدن دندان می باشند. در صورت مشاهده هریک از آن ها، لازم است به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد و تحت نظارت او بود. اگر هنگام غذا خوردن، جویدن و یا نوشیدن مایعات سرد و گرم و یا هنگام خمیازه کشیدن در دندان خود احساس درد کردید ممکن است دندان شما عفونی شده باشد. ورم کردن لثه، تورم گونه، درد شبانه، درد ناگهانی و تیر کشیدن دندان، تغییر رنگ دندان و یا لق شدن دندان همگی از نشانه های عفونت دندان است که اگر به موقع به درمان آن نپردازید عفونت به عصب سرایت می کند.

در صورت عدم درمان و در طولانی مدت علائم زیر پدیدار می شود:

• بالا رفتن ضربان قلب
  • سردرد های مکرر
  • خستگی مضاعف
  • تهوع
  • تب وتعریق زیاد
  • ورم بیش از حد صورت

جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان

چکاپ های منظم در ماه می تواند تاثیر بسیاری بر بهداشت دهان و دندان بگذارد و در صورت مشاهده هر گونه مشکل در اسرع وقت به درمان بپردازید. هنگام خوردن و جویدن مواد غذایی، باکتری های باقی مانده از ذرات مواد غذایی و بزاق دهان باعث تولید اسید در دهان می شود که به آن پلاک می گویند. در طول زمان پلاک ها به ماده ای به نام تاتار تبدیل می شود که مسبب پوسیدگی و تضعیف دندان است لذا از بین بردن این پلاک ها لازم و ضروری است.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان همواره توصیه می شود از فلوراید و شیارپوش استفاده شود. کشیدن نخ دندان و زدن مسواک در سه نوبت در شبانه روز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نخ دندان علاوه بر پاکسازی دندان از پلاک ها، کار جرم گیری دندان را نیز انجام می دهد. میان وعده های حاوی کربوهیدرات، فسفر و موادغذایی شیرین مانند شیرینی و شکلات می تواند به مینای دندان ها آسیب بزند و در مدت زمان به مغز دندان ها صدمه وارد می کند بنابراین بهتر است از موادغذایی سالم استفاده کرد. مصرف دخانیات و سیگار نیز علاوه بر ایجاد جرم در دندان به فروریختن دندان نیز منجر می شود.

انواع درمان دندان آسیب دیده

ابتدا ممکن است دندان پزشک مورد نظر تجویز آنتی بیوتیک را مناسب بداند ولی اگر محل پوسیدگی و عفونت دندان گسترده و وسیع باشد، از عصب کشی دندان استفاده می نماید. استفاده از آنتی بیوتیک بخشی از مراحل درمان است و به تنهایی نمی تواند سلامتی دندان شما را تضمین کند.

روش های درمان دندان عفونی

• کشیدن دندان عفونی
  • پر کردن حفره داخل دندان
  • تخلیه آبسه و پوسیدگی
  • عصب کشی

عصب کشی دندان عفونی

اگر عفونت به ریشه دندان برسد و محل وسیعی از دهان را آلوده سازد از روش عصب کشی به معنای معالجه مجرای ریشه دندان استفاده می شود. البته به غیر از عصب کشی می توان دندان آسیب دیده را کشید و یا از دندان های مصنوعی استفاده کرد اما هدف از درمان دندان با عصب کشی، نگهداری دندان است که امروز استقبال بسیاری از آن می شود. شایان ذکر است که عصب کشی دندان عفونی با عصب کشی دندان کیست دار متفاوت است. در عصب کشی کیست دار، کیست تشکیل شده در دندان باید برداشته شود به این طریق که با دسترسی به عصب، کیست یا عفونت را از بین می برند. سپس دندان ضد عفونی شده و پر می شود.

انواع عصب کشی

با توجه به سن بیماران و نوع التهاب، عصب کشی متفاوت است. در هر یک از روش های زیر بر روی عصب و یا تاج دندان کار می شود. بسته به تشخیص پزشک نوع درمان مختلف است.

عصب کشی اولیه بدون جراحی: این نوع عصب کشی یا روت کانال تراپی برای عفونت دندان به کار می رود.

عصب ‌کشی ثانویه: انجام مجدد مراحل عصب کشی اولیه در صورتی که عصب کشی اولیه عفونت را به طور کامل از بین نبرد و یا دندان ترمیم شده عفونی گردد.

جراحی حذف انتهای ریشه دندان: اگر عصب کشی نتواند عفونت را پاک کند و موجب التهاب بیش از حد شود از روش حذف انتهای ریشه دندان و یا آپیکوکتومی استفاده می شود. در این روش بافت عفونی شده را از ریشه دندان برداشته و حذف می کنند.

جراحی ترمیم ریشه دندان: در این روش بر روی عصب دندان کار نمی شود بلکه تمرکز پزشک فقط روی تاج دندان است. این نوع عصب کشی مختص کودکان است. در اصطلاح پزشکی از آن به عنوان  پالپوتومی یاد می شود.

جراحی تخلیه ریشه دندان: این روش نیز مانند روش قبلی مختص کودکان است با این اختلاف که نه تنها بر روی تاج دندان بلکه روی عصب دندان نیز کار می شود. جراحی تخلیه ریشه دندان، پالپکتومی نام دارد.

مراحل عصب کشی (اولیه)

عصب کشی به طور معمول و بسته به نوع دندان بیست الی شصت دقیقه طول می کشد. برای عصب کشی بعد از انجام معاینه های پزشک معالج لازم است یک عکس رادیولوژی با پرتو ایکس (OPG) تهیه شود. بعد از بررسی عکس و تشخیص نقاط عفونی شده تزریق بی حسی برای شروع عصب کشی انجام می گردد. سپس با استفاده از یک ابزار به نام سوهان عفونت ایجاد شده در پالپ دندان (رگ ها و عصب های دندان) را برداشته و پاک سازی می شود. با ایجاد یک سوراخ کوچک روی تاج دندان می توان عفونت را خارج کرد. بعد از پاک سازی دندان با سوهان کانال ‌هایی در ریشه برای جاگذاری مواد پرکننده به نام گوتا پرکا ایجاد می شود و با استفاده از آب مواد زائد تخلیه می گردد. حتما باید قبل از پر کردن دائم کانال های ریشه، تمام عفونت ها پاکسازی شود. موادی که پزشک استفاده می کند دندان را در برابر بزاق و نفوذ مواد خارجی محافظت می کند. در اینجا پزشک می تواند عکسبرداری کند تا اطمینان یابد که عفونت از دندان و عصب به طور کامل تخلیه شده باشد.

در نهایت به وسیله روکش دندان، دندان عفونی شده را ترمیم می کنند. روکش بر روی بالای دندان نصب می شود. جنس روکش دندان از طلا، پرسلاین یا ترکیبی از پرسلاین و فلز است که با نظر افراد می تواند به رنگ سفید روی دندان گذاشته شود. رنگ سفید روکش، تشخیص دندان ترمیم شده را سخت می کند و همانند دندان های دیگر در لبخند شما جلوه می نماید. البته رنگ سفید در مدت زمان نیاز به ترمیم دارد. می توان به جای روکش از کامپوزیت و یا آمالگام نیز استفاده کرد.

بعد از عصب کشی ممکن است نسبت به گرمی و سردی حساسیت پیدا کنید و یا با جویدن غذا احساس درد کنید. بهتر است از جویدن مواد غذایی به ویژه مواد سفت پرهیز کنید. اگر میزان درد به اوج برسد و افزایش پیدا کند لازم است به پزشک مراجعه کرد. شایان ذکر است که درد بعد از درمان امری طبیعی است و ممکن است چند روز طول بکشد. حتما از مسواک و نخ دندان در روز استفاده کنید تا مجددا دندان به التهاب و پوسیدگی دچار نشود.

ممکن است دندان پس از عصب کشی عفونی گردد. باکتری ها به درون دندان رفته و به مرور زمان باعث ایجاد عفونت می شود. در این صورت مراحل عصب کشی دندان مجدد تکرار می گردد.

گاهی اوقات روکش نهایی یا مواد پر کننده دندان، از سطح دندان بزرگتر است و باعث درد و سخت جویدن غذا شود. در این صورت با مراجعه به دندان پزشک روکش یا مواد پر کننده را با استفاده از ابزار تنظیم و هم سطح می کند. بعد از آن نیز اگر احساس درد داشتید به علت روکش دندان است که با گذر زمان عادت می کنید.

هر چقدر مراقبت های بیشتری از دندان ترمیم شده بکنید و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید، دندان عصب کشی شده عمر بیشتری خواهد کرد.

مزایای عصب کشی

•  اولین و مهم ترین مزیت عصب کشی، نگهداری دندان به جای کشیدن آن است.

•  با توجه به پیشرفت فناوری سریع ترین روش ممکن و بدون درد برای حذف التهاب دندان است.
  •  هنگامی که لبخند میزنید، تشخیص دندان عصب کشی شده غیرممکن است زیرا از روکش استفاده شده است.
  •  دندان را تضعیف نمی کند بلکه کمک به ترمیم آن می کند.
  •  اگر مواد پر کننده مناسب باشد، سبب تقویت ساختار دندان تخریب شده می گردد.
  • میزان موفقیت بین 60 الی 80 درصد است.

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی بر روی مینا و مغز دندان کار می کند. اگر آسیب وارد شده به دندان گسترده باشد به طوریکه مغز و پالپ دندان را تحت سلطه خود قرار دهد و عمق عفونت در دندان زیاد باشد، عصب کشی دندان را از بین می برد لذا وسعت عفونت و مناطق آلوده شده به آن در دندان از اهمیت والایی برخوردار است. در نتیجه در اغلب اوقات دندان عصب کشی شده کشیده می شود.

اگر ابزارهای مورد استفاده در طول درمان ضد عفونی نشود می تواند میکروب ها را وارد دندان کرده و به التهاب آن بیفزاید. لذا حتما از پاکیزگی مطب و وسایل اطمینان حاصل فرمایید. در کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد تمام وسایل به درستی و با دقت تمام استریل می شود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

جمع بندی

بیشتر افراد بهداشت دندان و دهان خود را نادیده می گیرند. در حالی که با رعایت چند مورد کوتاه به سلامت دندان خود کمک می کنند. در بسیاری از موارد افراد نسبت به درد دندان دیر اقدام کرده و دندان دچار التهاب و عفونت می شود. به جای کشیدن و حذف دندان می توان از عصب کشی استفاده کرد که با چند جلسه در مدت زمان 20 الی 60 دقیقه در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن دندان عفونی، تخلیه و ترمیم می شود.