بسیاری از مردم با اصطلاح عصب کِشی یا عصب کُشی آشنا هستند این اصطلاح های عامیانه فقط توسط مردم استفاده می شود و در علم دندانپزشکی هیچ معنایی ندارد. دندانپزشکان به این عمل درمان ریشه یا روت کانال تراپی RCT یا اندو endo می گویند.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان شروع می شود. وقتی بهداشت دندان رعایت نشود یعنی بعد از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده نشود دندان ها رو به پوسیدگی می روند.

همانطور که گفته شد پوسیدگی از سطح رویی مینای دندان شروع می شود. در ابتدا دندان پوسیده تغییر رنگ پیدا می کند و دردی را به همراه ندارد. اگر توجه کرده باشید برخی از دندان های آسیاب با بقیه دندان ها تفاوت رنگ دارند و علت آن هم توجه نکردن به آنها در هنگام مسواک زدن می باشد.

اگر این تغییر رنگ با مسواک زدن و نخ دندان بر طرف نشود در مدت کوتاهی پوسیدگی به سمت عاج دندان یعنی قسمت های زنده و دارای رشته های عصبی پیش می رود. در این زمان، هنگام جویدن غذا کمی درد حس خواهد شد.

حتی هنگام خوردن مواد خوراکی شیرین دندان دچار درد می شود. رفته رفته درد دندان بیشتر می شود و این نشانه ای است که باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه نمود. در این مرحله از پوسیدگی، دندان پوسیده ترمیم می شود و به اصطلاح عامیانه دندان پر می گردد.

اگر جلوی پوسیدگی دندان ها گرفته نشود، پوسیدگی به سمت عصب دندان یا پالپ کشیده می شود. پوسیدگی با ایجاد التهاب در عصب و بافت عروقی دندان، آنها را در مقابل مواد خوراکی گرم و سرد حساس می کند.

علت درد نیز به این دلیل می باشد که میکروب ها به پالپ دندان ها فشار وارد می کنند که در نتیجه باعث درد و التهاب آن قسمت می شود.

درد دندان در این مرحله اغلب در هنگام خواب یا دراز کشیدن به اوج می رسد زیرا در این حالت به پالپ فشار بیشتری وارد می گردد.

این مرحله از پوسیدگی نیز گاهی با ترمیم قابل درمان است که بستگی به مهارت دندانپزشک دارد که البته بهتر است عصب کشی یا درمان ریشه انجام شود.

برای آنکه دندانپزشک از سلامت دندان پوسیده مطمئن شود باید عکس رادیوگرافی OPG از دندان تهیه شود. بعد از انجام تمامی کارهای لازم، دندانپزشک ابتدا با بی حسی دهان و دندان ها، دندان پوسیده را می تراشد.

سپس تمام بافت های عروقی و ملتهب دندان خارج می شود.  بعد از این کار، داخل کانال ها به وسیله مواد ضد باکتری پر می شود. سپس دندان به طور کامل ترمیم (پر) می گردد.

بدین ترتیب درمان ریشه یا همان عصب کشی انجام می شود.

درمان ریشه | عصب کشی | روت کانال تراپی چیست؟

درمانی برای ترمیم و نجات دندانی است که به شدت پوسیده یا عفونی شده است.

درمان ریشه زمانی انجام می شود که پالپ متشکل از اعصاب و عروق خونی دندان عفونی یا آسیب ببیند. در طول درمان ریشه، پالپ برداشته می شود و داخل دندان تمیز و مهر و موم می شود.

مردم از عصب کشی می ترسند زیرا تصور می کنند دردناک است. در واقع، اکثر  درد بیشتر به دلیل دندان دردی است که پیش از مراجعه به دندانپزشک تجربه کرده اید وگرنه خود عمل عصب کشی تقریبا به اندازه پر کردن دندان درد دارد.

روت کانال تراپی

چرا پالپ باید برداشته شود؟

هنگامی که پالپ آسیب می بیند، تجزیه می شود و باکتری ها در اتاقک پالپ شروع به تکثیر می کنند. باکتری ها و سایر بقایای پالپ در حال مرگ می توانند باعث عفونت یا آبسه دندان شوند. آبسه یک پاکت پر از چرک است که در انتهای ریشه دندان ایجاد می شود. علاوه بر آبسه، عفونت در کانال ریشه دندان می تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

• تورمی که ممکن است به سایر نواحی صورت، گردن یا سر گسترش یابد.
  • از دست دادن استخوان در اطراف نوک ریشه
  • مشکلات زهکشی که از ریشه به بیرون گسترش می یابد.

یک سوراخ می تواند از کنار دندان، با زهکشی به لثه یا از طریق گونه به پوست ایجاد شود.

چه چیزی در وهله اول به پالپ دندان آسیب می رساند؟

پالپ دندان به دلیل پوسیدگی عمیق، اعمال مکرر دندانپزشکی روی دندان، پرکردگی های بزرگ، ترک یا براده در دندان یا ضربه به صورت ممکن است تحریک، ملتهب و عفونی شود.

علائمی که نشان می دهد درمان ریشه مورد نیاز است چیست؟

علائمی که ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید عبارتند از:

• درد شدید دندان هنگام جویدن یا اعمال فشار
  • حساسیت طولانی مدت (درد) به دمای گرم یا سرد (پس از رفع گرما یا سرما)
  • تغییر رنگ (تیره شدن) دندان
  • تورم و حساسیت در لثه های مجاور
  • جوش مداوم یا عود کننده روی لثه
  • گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد.

روش درمان کانال ریشه

درمان ریشه نیاز به ویزیت دارد و می تواند توسط دندانپزشک یا اندودنتیست انجام شود.

اندودنتیست دندانپزشکی است که در علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان تخصص دارد. انتخاب نوع دندانپزشکی که باید استفاده کنید تا حدی به سختی عمل ریشه مورد نیاز در دندان خاص شما و سطح راحتی دندانپزشک عمومی در کار روی دندان شما بستگی دارد. دندانپزشک شما در مورد اینکه چه کسی برای انجام کار شما مناسب تر است صحبت خواهد کرد.

اولین قدم در این روش، گرفتن عکس اشعه ایکس برای مشاهده شکل کانال های ریشه و تعیین اینکه آیا علائم عفونت در استخوان اطراف وجود دارد یا خیر. سپس دندانپزشک یا اندودنتیست شما از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه نزدیک دندان استفاده می کند. در واقع، بیهوشی ممکن است ضروری نباشد، زیرا عصب مرده است، اما بیشتر دندانپزشکان همچنان ناحیه را بیهوش می کنند تا بیمار را آرام تر و راحت تر کنند.

بیشتر بخوانید: درمان ریشه با عصب کشی چه تفاوتی دارد؟

در مرحله بعد، برای خشک نگه داشتن ناحیه و عاری از بزاق در طول درمان، دندانپزشک شما یک بند لاستیکی (ورقه ای از لاستیکی) در اطراف دندان قرار می دهد.

سپس یک سوراخ دسترسی در دندان ایجاد می شود. پالپ به همراه باکتری ها و باقی مانده های مربوطه از دندان خارج می شود. فرآیند پاکسازی با استفاده از فایل های روت کانال انجام می شود. مجموعه‌ای از این فایل‌ها با قطر فزاینده هر کدام بعداً در سوراخ دسترسی قرار می‌گیرند و در تمام طول دندان کار می‌کنند تا کناره‌های کانال‌های ریشه را بتراشند. آب یا هیپوکلریت سدیم به طور دوره ای برای شستشوی دهان استفاده می شود.

کیلینیک دکتر یوسف بالوی پور آماده ارائه انواع خدمات زیبایی و عمومی دندان به شما عزیزان است.

عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی

هزینه اندو بسته به تعداد کانال های ریشه محاسبه می گردد. بعد از عصب کشی دندان دیگر دچار درد نمی شود. گاهی اوقات بعد از مدتی همان دندان دوباره دچار درد می شود و نشان دهنده این است که درمان ریشه به طور کامل انجام نشده است. بعد از مراجعه به دندانپزشک ری اندو (reendo) یعنی درمان دوباره ریشه انجام می شود. به همین دلیل دندانپزشکان با تجربه و حرفه ای پر کردن ریشه را در دو مرحله انجام می دهند. در مرحله اول دندان عصب کشی شده فقط پانسمان موقت می شود به دلیل آنکه بیمار درد زیادی را تحمل کرده است و امکان دارد تحمل درد پر کردن را نداشته باشد و همچنین در صورتی که دندان کامل عصب کشی نشده باشد در مرحله بعد این کار انجام شود. در جلسه بعدی درمان، ریشه دندان پر می شود که نیازمند دقت بالایی می باشد، زیرا دندان ها به طور کامل خالی شده اند و امکان شکستن آن زیاد می باشد. ما به بیماران خود پیشنهاد می کنیم که بعد از پر کردن دندان ها آنها را روکش کنند تا از شکستن دندان جلوگیری شود.