درد دندان جزو دردهای شدید و غیر قابل تحمل است. صدها رشته عصبی از دندان به صورت متصل است. بنابراین یک درد کوچک می‌ تواند ناراحتی زیادی به وجود آورد. برخی اوقات با وجود عصب کشی و دیگر راه‌ ها برای نجات دندان، باز هم حین جویدن غذا درد در آن حس می‌ شود. بنابراین دندان پزشک ممکن است روش جراحی ریشه دندان را پیشنهاد کند. این روش می‌ تواند از احساس درد و ناراحتی‌ هایی که ممکن است پیش‌ بیاید؛ جلوگیری کند. در این مطلب بیشتر در مورد جراحی ریشه دندان صحبت می‌ کنیم.

جراحی ریشه دندان چیست؟

برخی اوقات دندان‌ ها درد شدیدی را به وجود می‌ آورند‌. این درد ممکن است تا حد زیادی نیز غیر قابل تحمل باشد. بنابراین پزشک معالج پیشنهاد استفاده از جراحی ریشه دندان یا جراحی اپیکو را می‌ دهد. این جراحی در واقع در انتهای ریشه دندان انجام شده و به جراحی پری اپیکال یا اپیکواکتومی معروف است. جراحی ریشه دندان را به اختصار آپیکو نیز می‌ نامنند.

چرا جراحی اپیکو انجام می‌ شود؟

شاید این مورد برای شما سوال باشد که چرا جراحی اپیکو انجام می‌ شود. در پاسخ باید بگوییم که دلایل مختلفی سبب می‌ شوند تا دندانپزشک این روش را انتخاب کند. از جمله دلایل عمده این جراحی، موارد زیر هستند.

• جراحی برای درمان آسیب‌ دیدگی ریشه دندان و استخوان اطراف آن انجام می‌ شود. تنها در صورتی جراحی تجویز می‌ شود که آسیب سطحی باشد.
  • اگر چه دندان‌ های عصب کشی شده تا آخر عمر نباید برای شما مزاحمتی ایجاد کنند؛ اما احتمال این نیز وجود دارد که دندان دچار عفونت مجدد شود. در این صورت دندان درد به سراغ شما آمده و پزشک برای نجات دندان از این روش استفاده می‌ کند.
  • دور مجرای ریشه گاهی رسوبات کلسیم دیده می‌ شود. این رسوبات ممکن است به حدی باشند که ابزارهای دندانپزشکی به خوبی عصب کشی را انجام ندهند. بنابراین در صورت کلسیمه شدن ریشه دندان، جراحی انتخاب خوبی خواهد بود.

برخی اوقات دندان مشکلاتی دارد که در عکسبرداری مشخص نمی‌ شود. پزشک معالج شما برای نجات دندان و رفع مشکل دندان از روش جراحی ریشه دندان استفاده می‌ کند.

جراحی ریشه دندان مناسب چه دندان‌ هایی است؟

ممکن است برای دندانی درمان ریشه و حتی عصب کشی دندان عفونی به صورت چند بار انجام شده باشد؛ اما هیچ کدام از این روش‌ ها موفقیت آمیز نبوده باشند. بنابراین در این مراحل بهتر است از جراحی ریشه دندان کمک بگیرند. ابتدا بدون جراحی ریشه دندان درمان می‌ شود. اما در شرایط حاد بهتر است از جراحی استفاده شود.

چه زمانی جراحی آپیکو توصیه می‌ شود؟

بدون شک برای انجام جراحی آپیکو یا ریشه دندان باید واجد شرایط باشید و حتما انجام عمل برای شما ضروری باشد. در موارد زیر به شما جراحی آپیکو توصیه خواهد شد.

• ضایعات درمان نشده پس از درمان ریشه.
  • به وجود آمدن گودیريال شکستگی یا سوراخ در ریشه در حین معالجه دندان.
  • دندان‌ هایی که دارای روکش بوده و پست دارند.
  • برای درمان ریشه از روی روکش دندان حفره ایجاد شود. در این صورت خطر سوراخ شدن ریشه وجود دارد.
  • مشکلاتی مانند بسته شدن یا خم شده ریشه مانع انجام درمان‌ ها به طور کامل می‌ شود. از این رو این روش جراحی پیشنهاد می‌ شود.

آیا در حین جراحی ریشه دندان احساس درد می‌ کنید؟

بدون شک این عمل به کمک داروهای بی ‌حسی انجام می‌ شود. بنابراین انتظار می‌ رود که دردی را احساس نکنید. اما بعد از عمل جراحی قطعا جای بخیه‌ ها اندکی تورم داشته و درد را کمی احساس می‌ کنید. می‌ توانید بعد از عمل از پزشک معالج بخواهید داروی کاهنده درد برای شما تجویز کند.

چه زمانی جراحی آپیکو توصیه نمی‌ شود؟

در برخی موارد شاید شما بخواهید جراحی انجام شود. اما پزشک شما به دلایل زیر ترجیح می‌ دهد از جراحی ریشه دندان خودداری کنید. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

• شما دارای بیماری‌ های عمومی دیگری هستید.
  • نسبت کم طول تاج به ریشه باعث ضعیف شدن دندان شود.
  • ‌ وجود عروق و اعصاب‌ هایی در ساختار‌های استخوانی و یا احتمال باز شدن سینوس‌ فک بالا.
  • برای درمان بتوان از درمان ریشه مجدد یا دی اندو کمک گرفت.

چقدر احتمال موفقیت این عمل وجود دارد؟

اگر عمل جراحی به درستی و توسط یک فرد کاردان انجام شود؛ بالای 70 درصد احتمال موفقیت این عمل وجود دارد. به طوری که در صورت موفقیت آمیز بودن این عمل، بعد از 6 ماه استخوان سالم در انتهای ریشه دندان تشکیل می‌ شود. برای اطلاع از میزان موفقیت آمیز بودن عمل، باید عکس برداری انجام شود.

جراحی ریشه دندان توسط چه کسی انجام می‌ شود؟

بدون شک دندانپزشکانی که تنها دوره عمومی خود را گذرانده‌ اند؛ نمی‌ توانند عمل اپیکو را انجام دهند. این جراحی توسط متخصصانی انجام می‌ شود که به طور تخصصی مشغول انجام درمان ریشه هستند. جراحان فک و صورت نیز برای این جراحی آموزش دیده‌ اند.