یکی از مهم ترین درمان‌ هایی که در مطب دندانپزشکی انجام می‌ شود، عصب‌ کشی است. عصب‌ کشی یکی از خدمات مربوط به درمان ریشه است و معمولاً در چند جلسه صورت می‌ گیرد.

اگر پوسیدگی‌ به ریشه دندان رسیده باشد، دندانپزشک از این درمان استفاده می‌ کند تا دندان را نجات دهد و از کشیدن آن جلوگیری کند. با استفاده از دارو‌های بی حسی موضعی این عمل برای بیمار چندان دردناک نیست اما می‌ تواند تا حدودی آزار‌دهنده باشد. دندانی که عصب‌ کشی شده دیگر درد نخواهد داشت و اگر روکش شود، می‌ تواند تا سال‌ های متمادی برای بیمار به عنوان یک دندان مناسب کارایی داشته باشد.

مساله از جایی آغاز می‌ شود که در برخی اوقات دندان عصب‌ کشی شده دردناک می‌ شود. در این مطلب می‌ خواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که چرا گاهی دندانی که عصب‌ کشی شده است درد می‌ گیرد؟

انواع درد دندان بعد از عصب‌ کشی

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید نوع درد دندان شما پس از عصب کشی در کدام یک از دسته بندی‌ ها قرار می‌ گیرد، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. معمولاً موردی که برای شما پیش آمده یکی از مواردی است که در ادامه نام می‌ بریم.

درد دندان موقت پس از عصب‌ کشی

وقتی که دندان را در مطب دندانپزشکی عصب ‌کشی می‌ کنیم، دندانپزشک مجبور است با ابزاری لثه را تحت فشار قرار دهد تا بتواند کانال‌ های ریشه را تمیز کرده و عصب‌ ها را پاک کند. بدیهی است که بعد از پایان کار لثه‌ ها کمی ملتهب می‌ شوند. این اتفاق در طی فرآیند عصب‌ کشی گریز ناپذیر است و چاره‌ ای ندارد. ممکن است وقتی اثر بی‌حسی موضعی از بین رفت، بیمار احساس کند کمی درد در اطراف دندان عصب‌ کشی شده وجود دارد. اما در‌ واقع درد مربوط به لثه‌ می‌ باشد که کمی ملتهب شده و قابل تحمل است. انتظار می‌ رود که بعد از گذشت ۳ یا ۴ روز این درد کاهش پیدا کرده و از بین برود.

اگر تحمل درد ناشی از التهاب لثه را ندارید، دندانپزشکان توصیه می‌ کنند از داروهای مسکن معمولی استفاده کنید.

درد دندان ناشی از عفونت‌

ممکن است دندانی که می‌ خواهید عصب‌ کشی کنید، عفونی شده باشد. معمولاً در چنین شرایطی دندانپزشک از شما می‌ خواهد یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کنید تا به طور کامل عفونت‌ ها در کانال دندان از بین بروند. اگر شما به دقت دستورات دندانپزشک را دنبال نکرده و دارو‌ها را تا آخر دوره مصرف نکنید، باکتری‌ ها کاملاً از بین نمی‌ روند. چنانچه مقدار اندکی از باکتری‌ ها در کانال دندان باقی بمانند و دندانپزشک کار عصب‌ کشی را انجام دهد، ممکن است پس از مدتی باکتری‌ ها در زیر دندان به رشد و نمو خود ادامه بدهند. بنابراین پس از مدتی احساس درد شدیدی خواهید داشت و حتی ممکن است در لثه با تورم شدیدی مواجه شوید. پس بهتر است مساله عفونت دندان را جدی بگیرید.

معمولاً یک دندانپزشک ماهر و باتجربه تا وقتی عفونت به طور کامل از بین نرفته، کار عصب ‌کشی را آغاز نمی‌ کند تا در آینده چنین مشکل حادی برای بیمار بوجود نیاید.

درد دندان ناشی از کیست

در برخی مواقع دندان خود را عصب‌ کشی می‌ کنید و هیچ مشکلی ندارید. پس از مدتی احساس درد می‌ کنید و می‌ دانید که منشاء درد دندانی است که مدت ها پیش عصب ‌کشی شده است. در این حالت ممکن است یک کیست در زیر ریشه این دندان وجود داشته باشد. بهتر است در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک با رادیوگرافی یا معاینه تشخیص دهد کیست وجود دارد یا خیر. بسیاری از کیست‌ ها با دارو برطرف شده و برخی نیز نیاز به جراحی دارند.

درد دندان کناری

بسیاری افراد احساس می‌ کنند منشاء درد دندان خود را تشخیص می‌ دهند، در حالی که معمولاً در این باره اشتباه می‌ کنند. گاهی اوقات یکی از دندان‌ های خود را عصب‌ کشی کرده‌ اید و احساس می‌ کنید حالا بعد از سال‌ ها یا ماه ها این دندان‌ درد می کند. شاید یکی از دندان‌ های کناری است که درد گرفته و شما به اشتباه فکر می‌ کنید منشاء درد، دندان عصب‌ کشی شده می باشد. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید، دندانپزشک با چند معاینه ساده به سرعت تشخیص می‌ دهد کدام یک از دندان‌ ها دچار مشکل شده و درد دارد.

شکستگی کانال یا ریشه

یکی از موارد بسیار نادری که در فرآیند عصب‌ کشی دندان اتفاق می‌ افتد، این است که دندانپزشک در هنگام تمیز کردن کانال‌ ها و درمان ریشه، به اشتباه یکی از کانال‌ ها را بشکند و متوجه این اشتباه نشود. پس از مدتی بیمار با درد بسیار شدیدی مواجه می‌ شود که این درد غیر قابل تحمل خواهد بود. همان‌ طور که گفتیم معمولاً این اتفاق بسیار نادر است و به تجربه و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، خود را به یک مطب دندانپزشکی برسانید. اگر هنگام شب دچار درد شدید، باید به یک کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی بروید و هر چه سریعتر تحت مداوا قرار بگیرید.

درمان عصب‌ کشی یکی از درمان‌  ها و خدمات مهم در دندانپزشکی است که کمک شایان توجهی به بیماران می‌ کند. این درمان مهم باعث می‌ شود بسیاری از افراد دندان‌ های خود را نجات دهند و تا سنین سالمندی آنها را حفظ کنند. ما توصیه می‌ کنیم از سنین کودکی بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. با این حال اگر دندان‌ ها دچار مشکل شدند، با درمان سریع آنها در هزینه خود صرفه جویی نمایید.