در این مطلب می‌خواهیم درباره انواع بیماری‌های لثه بحث کنیم و نشانه‌های این بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم و در چه صورتی باید به دندانپزشک یا متخصص لثه مراجعه کنیم؟ بر اساس تحقیقات علمی، تعداد زیادی از بیماری‌های لثه از پوسیدگی‌ها و مشکلات دندان،‌ ناشی می‌شوند. برای مثال پلاک دندانی که باعث بوجود آمدن پوسیدگی دندان می‌شود می‌تواند سبب بروز بیماری‌های لثه نیز باشد. پلاک‌ها دارای باکتری‌های مخرب هستند و وقتی دندان شما دارای پلاک است قطعاً مقداری پلاک هم روی لثه‌ها قرار گرفته است و این باکتری‌های مخرب می‌توانند به لثه هم صدمه بزنند.

همان‌طور که می‌دانید لثه حالت مخاطی داشته و بستری است که دندان‌ها در آن قرار گرفته‌اند. در حالت عادی لثه، صورتی رنگ است البته این رنگ صورتی بر اساس موارد ژنتیکی می‌تواند تیره یا روشن باشد. اگر از ابتدای زندگی لثه‌های شما رنگ تیره داشت لازم نیست نگران باشید، زیرا رنگدانه لثه در افراد مختلف متفاوت است حال آنکه اگر لثه در مدت کوتاهی تغییر رنگ بدهد یکی از نشانه‌های معمول برای بیماری لثه است.

معمولاً باید هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید اگر رنگ لثه‌ها، تغییری کرده باشد، دندانپزشک می‌تواند تشخیص صحیحی درباره مشکل بدهد. یکی دیگر از نشانه‌های بیماری لثه، خونریزی بی‌دلیل یا غیر طبیعی لثه‌ها است. با این همه از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟ برای بررسی بیشتر نشانه‌های بیماری لثه، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

بیماری‌های لثه

بیماری‌های لثه از جمله بیماری‌های دهان است که در اسرع وقت نیاز به رسیدگی دارند زیرا در برخی از موارد، بیماری لثه منجر به تحلیل رفتن بافت لثه خواهد شد و درمان یا پیوند، هزینه‌ها و مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت. بنابراین با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری راجع به بیماری‌های لثه بدست بیاورید و هنگام بروز مشکلات مربوط به لثه، تصمیم بهتری بگیرید. از آنجایی که تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، حساس است، توصیه می‌کنیم برای معاینات دقیق‌تر به متخصص لثه مراجعه نمایید.

لثه‌ هم مانند دندان‌ها در زیبایی لبخند شما، تأثیر زیادی دارد و وجود بیماری‌های لثه در مرحله اول ظاهری ناخوشایندی به لبخند شما می‌دهد. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، بسیاری از بیماری‌های لثه قابل درمان هستند. در‌واقع یکی از زیر شاخه‌های تخصص دندانپزشکی پریودانتیکس یا لثه درمانی است که به درمان بیماری‌های بافت نرم و سخت (غیر از دندان) مرتبط است. در ادامه تعدادی از انواع بیماری‌های لثه و نشانه‌های آن را نام می‌بریم.

خونریزی لثه

خونریزی لثه خود به تنهایی می‌تواند یک بیماری باشد یا نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر. غالباً خونریزی لثه به دلیل التهاب در لثه رخ می‌دهد و گاهی التهاب بوجود آمده بسیار خفیف است ولی به دلیل اینکه درمان نشده به مرور زمان وضعیت حادی پیدا کرده و خونریزی می‌کند. همچنین لثه ملتهب، محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها بوده و عفونت به همراه دارد. عفونت لثه باعث بروز بسیاری از بیماری‌های لثه است دقیقا همان‌ طور که در ابتدای مطلب گفتیم،‌ پلاک باقیمانده بر روی لثه هم می‌تواند التهاب لثه را افزایش دهد و در نهایت خونریزی لثه اتفاق بیفتد. بنابراین اگر هر نوع از خونریزی لثه را تجربه کردید و این مشکل بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد، در اسرع وقت به متخصص لثه یا دندانپزشک مراجعه نمایید. خونریزی لثه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری لثه می‌باشد و البته لازم نیست بیش از اندازه نگران نباشید، زیرا معمولاً رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان از بروز التهاب و خونریزی لثه، جلوگیری می‌کند.

ژنژیویت

ژنژیویت یک نوع از بیماری‌های لثه است که عامل آن، پلاک لثه می‌باشد. اگر چند ساعت مسواک نزنید، متوجه جرم‌های سفید رنگی بر روی لثه می‌شوید، این جرم‌ها همان پلاک لثه هستند که با مسواک زدن و استفاده از محلول شستشوی دهان، از بین می‌روند. حال اگر این پلاک‌های لثه‌ای برای ساعت‌های طولانی یا چندین روز بر روی لثه باقی مانده و تمیز نشود، مانند یک جرم اضافه، روی لثه ثابت می‌مانند و برای همیشه به آن می‌چسبند.

نشانه‌های ژنژیویت

یکی از نشانه‌های بیماری ژنژیویت ظاهر ناخوشایند لثه‌ها (وجود جرم اضافه بر روی لثه) و خونریزی آن‌ها می‌باشد. اگر احساس کردید لکه‌ها یا جرم‌هایی بر روی لثه شما ثابت مانده‌اند در اسرع وقت به متخصص لثه یا دندانپزشک عمومی مراجعه نمایید. اگر این بیماری در مراحل اولیه باشد، درمان ساده‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ژنژیویت، رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه است.

پریودنتیت

پریودنتیت از جمله بیماری‌های حاد لثه است که ابتدا لثه تحلیل رفته و بعد استخوان نگهدارنده دندان یا به عبارتی قسمتی از فک، از بین می‌رود. در پی بیماری پریودنتیت دندان‌ها در جای خود لق شده و در صورت عدم درمان، نهایتاً دندان کنده شده و از دست می‌رود. پریودنتیت هم مانند موارد قبلی یک عاملی میکروبی و عفونی دارد. اگر در مراحل اولیه بیماری به متخصص مراجعه کنید، با درمان به‌ موقع و ضدعفونی کردن عمقی ریشه‌ها، دندان‌ها حفظ شده و لثه بهبود پیدا می‌کند. اگر پریودنتیت در مراحل پیشرفته قرار بگیرد نه تنها تعدادی از دندان‌ها از بین می‌روند بلکه سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌شود.

نشانه‌های پریودنتیت

یکی از نشانه‌های پریودنتیت،‌ در مراحل اولیه، التهاب لثه یا احساس درد در آن است. در مراحل بعدی، بیمار متوجه می‌شود که لثه‌ها از محدوده خود عقب‌تر رفته و به اصطلاح تحلیل رفته‌اند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به متخصص لثه مراجعه نمایید.

نشانه‌های بیماری‌های لثه

نشانه‌های بیماری‌های لثه به طور کلی شامل مواردی هستند که لازم است در صورت مشاهده آن‌ها برای احتیاط به متخصص لثه یا دندانپزشک، مراجعه نمایید. توصیه می‌کنیم نشانه‌های بیماری‌های لثه را جدی بگیرید زیرا بسیاری از این بیماری‌ها در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان هستند. این نشانه‌های هشدار دهنده عبارتند از:

تغییر رنگ لثه به قرمز یا به حالت ملتهب

لق شدن یا افتادن دندان‌های دائمی

درد طولانی مدت در لثه

زخم لثه

احساس طعم فلز در دهان

تولید بزاق بیش از معمول

حساس شدن لثه به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم

تحلیل رفتن لثه

احساس خارش در لثه

بوی بد و دائمی دهان

توصیه می‌کنیم برای مراقبت از لثه‌ها از برند و سایز مناسب نخ دندان استفاده کنید. همچنین اگر بعد از تعویض مسواک و استفاده از مسواک جدید، دچار خونریزی لثه شدید، با دقت و آرامش بیشتری مسواک بزنید ولی اگر خونریزی بیش از دو هفته ادامه داشت به دندانپزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که ترک سیگار و نوشیدنی‌های گازدار به درمان و مراقبت از لثه ها کمک می‌کند.