یکی از غیر قابل تحمل ترین درد ها معمولا درد دندان است. اغلب افراد تحمل درد دندان را ندارند و به همین دلیل به محض حس کردن درد در ناحیه دندان ها به مسکن های مختلف روی می آورند.

باید بدانید خوردن مسکن تحت هر شرایطی جایز نیست و باید تحت نظر پزشک یا دندانپزشک مصرف شود. بسیاری از مردم به مصرف خودسرانه دارو یا به عبارتی خود درمانی عادت دارند. این امر باعث عادت آنها به انواع مسکن ها شده و هر بار مجبور هستند برای کاهش درد دوز مصرف خود را بالا ببرند. مصرف خودسرانه دارو ها بخصوص مسکن ها عوارض متعددی در پی دارد.

دندان درد

عمده ترین مشکلی که باعث دندان درد می شود، پوسیدگی دندان ها است. وقتی باکتری ها از مینای دندان عبور کنند به تاج دندان و قسمت های زنده دندان راه پیدا می کنند، سپس با ایجاد حفره های مختلف به ریشه دندان می رسند. ایجاد حفره ها و از بین رفتن قسمت زنده دندان باعث ایجاد درد در فرد می شود. که بسیاری از افراد این درد را با خوردن مسکن های مختلف تسکین می دهند و از رفتن به دندانپزشکی امتناع می کنند. اگر با اولین دندان درد به دندانپزشکی مراجعه شود به احتمال زیاد، تشخیص دنداپزشک پوسیدگی دندان است که می توان آن را با یک پرکردگی ساده و با حداقل هزینه ترمیم نمود. اما اگر هر بار با احساس درد در ناحیه لثه و دندان ها، آن را با مسکن تسکین دهیم، پوسیدگی گسترش یافته و به ریشه دندان می رسد. در این زمان اگر باز هم از رفتن به دندانپزشکی امتناع کنیم با مشکلات متعددی روبه رو خواهیم شد. یا دندان می شکند و از دست می رود یا با التهاب و عفونت لثه مواجه می شویم. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می کنند در صورت احساس درد در دندان ها سریعا به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

اغلب اوقات دندان درد، در انتهای شب به سراغ افراد می آید و دلیل آن این است که وقتی فرد می خوابد التهاب لثه شدید شده و درد دندان به خوبی حس می گردد. فقط در این زمان ها است که برای کاهش درد باید از مسکن استفاده نمود و سپس در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کرد.

البته بسیاری از افراد از درمان های سنتی و خانگی برای تسکین درد استفاده می کنند، روش هایی مانند گذاشتن سیر روی دندان، گذاشتن خمیر دندان و ...

از عمده ترین مسکن هایی که دندانپزشکان برای تسکین درد های بعد از جراحی، پر کردن دندان، عصب کشی و ... تجویز می کنند به موارد زیر می توان اشاره نمود.

ایبوپروفن و ژلوفن:

Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense از نام های تجاری ایبوپروفن هستند. این دارو یکی از موثر ترین مسکن ها در تسکین انواع درد های استخوانی و موضعی می باشد. اغلب دندانپزشکان برا تسکین درد های بعد از درمان این دارو را به بیماران خود تجویز می کنند.

این دارو در این ایران به صورت قرص و کپسول و در برخی از کشور ها به صورت پودر تولید می شود. همچنین ایبوپروفن بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد. البته فروش دوزهای بالای آن بدون نسخه پزشک ممنوع می باشد.

استامینوفن:

این قرص، در دوز های مختلف در داروخانه ها به فروش می رسد و برای تسکین درد های مختلف مصرف می شود. استامینوفن برای افرادی که عادت به مصرف مسکن ندارند به خوبی تاثیر دارند. همچنین در زنان باردار و شیرده هنگام درد تجویز می گردد. مصرف بی اندازه استامینوفن عوارض متعددی را به همراه دارد. برخی از افراد برای کاهش سریع تر درد خود چند قرص را با هم مصرف می کنند که این کار بسیار خطرناک است.

این دو مسکن از مسکن های تجویز شده توسط اغلب دندانپزشکان می باشند. همانطور که گفته شد مصرف خودسرانه و بی رویه مسکن ها عوارض مختلفی را به همراه دارد. به همین دلیل بهتر است در صورت احساسا درد هر چه سریع به دندانپزشکی مراجعه نمود.