یکی از بیماری هایی که افراد زیادی در جوامع مختلف به آن مبتلا می باشند، دیابت است. متاسفانه بسیاری از افراد از بیماری خود با خبر نیستند و این بی خبری اثر سوء بر عود و شدت بیماری می گذارد.

بیماری دیابت می تواند زمینه ساز بیماری ها و مشکلات دیگر در بدن شود. از جمله تاثیر آن بر دهان و دندان ها است. که می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای دندان ها و لثه ها شود. به همین دلیل لازم است بیماران دیابتی نکاتی را در مراقبت از دهان و دندان خود به عمل بیاورند تا بیماری آنها باعث بیماری های دهان و دندان نشود. در ادامه به بررسی این نکات مهم خواهیم پرداخت.

دیابت و بیماری های لثه

دیابت توانای بدن در دفاع از باکتری ها را کاهش می دهد. این موضوع بخصوص در دهان بسیار حائظ اهمیت است. وقتی بدن توانایی مبارزه با باکتری ها را در دهان نداشته باشد، آنها می توانند با گسترش در دهان بیماری های عفونی مختلف از جمله عفونت لثه و دیگر بیماری های پریودنتال را به وجود بیاورند. بیماری های لثه تاثیر به سزایی در از دست رفتن دندان ها دارند. عفونت لثه یکی از علائم زیر را به همراه دارد:

·        تغییر رنگ لثه (تیره، سفید، قرمز)

·        تورم و التهاب لثه

·        خونریزی هنگام مسواک زدن

·        تغییر مزه دهان (مزه خون)

·        احساس لق شدن دندان ها

·        افتادن بدون دلیل دندان

·        پسروی لثه

·        انتشار بوی نا مطبوع از دهان

·        افتادن و قرار نگرفتن پروتز های متحرک از دهان

هر یک از عوامل بالا می تواند نشانه ای بر بروز بیماری های پریودنتال یا لثه باشد. اگر فرد به دیابت مبتلا می باشد و یکی از علائم بالا را احساس کند باید هر چه سریع به دندانپزشکی مراجعه نماید.

یکی دیگر از علت هایی که دیابت بر سلامتی لثه ها تاثیر می گذارد، تغییرات عروقی است. دیابت ضخامت عروق را افزایش می دهد. وقتی عروق ضخیم شوند چرخش خون به کندی پیش می رود همین امر مقاومت بدن در مبارزه با باکتری ها را کاهش می دهد. لذا مقاومت نسوج لثه و استخوان فک در برابر عفونت تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

تاثیر دیابت بر پوسیدگی دندان ها

بر اساس بررسی های انجام گرفته اشخاصی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان ها می باشند. اغلب افراد دیابتی به خشکی دهان مبتلا هستند، خشکی دهان نیز یکی از علت های مهم پوسیدگی دندان ها است. علاوه بر این وقتی استخوان فک و لثه دچار عفونت می شود، دندان ها در مقابل باکتری ها مقاومت خود را از دست می دهند و در مدت زمان کمتری دچار پوسیدگی می شوند.

خشکی دهان در افراد مبتلا به دیابت

همانطور که در بالا ذکر شد، اغلب افراد دیابتی به خشکی دهان مبتلا می شوند. افراد مبتلا به دیابت به تکرر ادرار دچار هستند. تکرر ادرار سبب کاهش آب بدن می شود. به علاوه آنکه تغییرات عروقی بر غدد بزاقی نیز تاثیر می گذارد. تمامی این عوامل باعث خشکی دهان در افراد دیابتی می شود.

وقتی دهان خشک است و بزاق کاهش می یابد، مخاط دهان تخریب می شود. در نتیجه آنزیم های ضد میکروبی و الکترولیت های مهم بزاق کاهش می یابد. این امر سبب بروز عفونت های ویروسی و باکتریایی در دهان می شود. پوسیدگی دندان ها، عفونت لثه و بروز زخم های دهانی از عوارض خشکی دهان می باشند.

غدد بزاقی وقتی به صورت نرمال بزاق تولید کنند، باعث تمیز شدن دهان از باکتری ها، رقیق شدن مواد سمی در دهان، حفظ یکپارچگی بافت های دهان و دندان و ... می شود.

مراقبت های دندانپزشکی در افراد مبتلا به دیابت

·        یکی از موارد مهمی که بیماران دیابتی باید به آن توجه نمایند کنترل میزان قند خون می باشد.

·        علاوه بر اینکه افراد سالم باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایند، افراد دیابتی نیز باید بیشتر در این امر کوشا باشند. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به طور صحیح روزانه سه بار، توصیه دندانپزشکان است.

·        یکی از راه های جلوگیری از بروز عفونت های لثه، استفاده منظم از دهانشویه های ضد باکتریال می باشد.

·        مراجعه به دندانپزشکی به صورت منظم هر شش ماه یکبار در این افراد بسیار مهم می باشد. توجه داشته باشید قبل از شروع هر درمانی، دندانپزشک خود را از ابتلا به دیابت آگاه نمایید.

·        در صورت بروز علائم عفونت لثه از خود درمانی پرهیز نموده و به دندانپزشکی مراجعه کنید.

·        مصرف دخانیت می توان میزان ابتلا به عفونت لثه را افزایش داده و مقاومت دهان و دندان را در برابر باکتری ها کاهش دهد. اگر به دیابت مبتلا هستید و دخانیات مصرف می کنید باید در انتظار بیماری های خطرناک دهان و دندان باشید.

·        یکی از راه های مهم و اساسی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و مشکلات دهان و دندان، کنترل میزان قند خون است. اگر قند خون کنترل نشود و به یکی از بیماری های دهان و دندان مبتلا شوید، درمان آن بسیار دشوار می شود.

·        دهان و دندان های خود را به صورت مداوم بررسی نمایید. در صورتی که با هر بار مسواک زدن دچار خونریزی می شوید، یا آنکه در دهان خود نقاط سفید رنگ می بینید، باید به نز دندانپزشک بروید. با چند درمان و راهکار ساده می توان از مشکلات جدی جلوگیری نمود.