02122383900

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های جدیدی در علم پزشکی ابداع شده است. در این بین درمان های دندانپزشکی نیز به روز شده اند و دیگر مانند گذشته انجام نمی شوند. با آنکه درمان های جدید نسبت به درمان های قدیمی قیمت بالاتری دارند، اما با موفقیت بالایی همراه هستند.

خوشبختانه این روش های جدید و نوین نیز به سرعت وارد ایران شده است. بهتر است بدانید بسیاری از افراد خارج از کشور برای درمان های عمومی و زیبایی دندانپزشکی به ایران سفر می کنند. در این راستا نیز دندانپزشکی دکتر یوسف بالوی پور آماده ارائه خدمات دندانپزشکی شبانه روزی، درمان های عمومی و دندانپزشکی زیبایی به تمامی عزیزان می باشد.

جدا از ابداع روش های درمانی جدید در سال 2020 میلادی الگو های جدیدی نیز برای حفظ سلامت بدن بخصوص سلامت دهان و دندان معرفی شده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

 

جدید ترین روش های کاشت دندان

همانطور که می دانید سال ها است دندانپزشکان برای کاشت دندان از روش ایمپلنت استفاده می کنند.  در سال های اخیر کاشت دندان با استفاده از ایمپلنت به جای کاشت ها و پروتز های قدیمی استفاده می شود.

در این روش زیبایی که می توان گفت روش درمانی نیز محسوب می شود، برای کاشت دندان نیاز به جراحی لثه می باشد. ایمپلنت از چند قسمت تشکیل شده است. که قسمت اصلی آن که ریشه می باشد، که با استفاده از جراحی در استخوان فک قرار می گیرد. بعد از پیوند ریشه مصنوعی با استخوان فک قسمت های دیگر ایمپلنت روی آن قرار می گیرد و در نهایت با قرار گرفتن روکش یا تاج مصنوعی، کاشت دندان کامل می شود.

همانطور که در بالا گفته شد، پیشرفت تکنولوژی توانسته است ارائه خدمات دندانپزشکی را با شرایط ویژه ای همراه کند. هدف از تغییر و به روزرسانی خدمات و درمان های دندانپزشکی، موفقیت بیشتر درمان ها، جراحی کمتر، استحکام و مقاومت پروتز ها و همچنین عدم آسیب به قسمت های دیگر دهان و دندان می باشد.

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم می باشد. دلیل انتخاب این نوع فلز، سازگی با بدن و استخوان است. در گذشته بسیاری از فلز ها برای ساخت ایمپلنت آزمایش شده است که در میان آنها تنها تیتانیوم بود، بدن با آن حساسیتی نداشت. اما اخیرا دندانپزشکان مواد دیگری را برای ساخت ایمپلنت آزمایش نموده اند. در نهایت به این نتیجه رسیده اند که می توان به جای استفاده از فلز، از مواد و روش های دیگر استفاده نمود. البته استفاده از روش های جدید برای کاشت ایمپلنت برای تمامی دندان ها مناسب نیست.

 

دندانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که برای دندان های خلفی که تاج آنها آسیب دیده است و باید کشیده شوند می توان از روش جدید استفاده نمود. در روش جدید، دندان کشیده شده و ریشه و تاج آن به صورت سه بعدی در لابراتوار دندانپزشکی شبیه سازی می شود. مواد استفاده شده در این روش عمدتا زیرکونیا و سرامیک می باشد.

برای ساخت سه بعدی پروتز به دندان کشیده شده نیاز است. دندانپزشک می تواند با استفاده از اطلاعات ظاهری دندان، پروتز مشابه آن را با روش های جدید بسازد. در این روش طول درمان بسیار کمتر از کاشت ایمپلنت معمولی می باشد. در افرادی که از این روش استفاده نموده اند، طول درمان حداکثر 10 روز بوده است.

وقتی پروتز جدید ساخته می شود، در ریشه و جای دندان افتاده قرار میگیرد. سپس برای تثبیت آن باید لثه اطراف دندان را بخیه نمود. در یک مدت زمان معین، لثه اطراف دندان رشد نموده و استخوان فک نیز اطراف ریشه مصنوعی را در بر می گیرد که در نهایت موجب استحکام پروتز می شود.

با توجه به اینکه روش فوق، به تازگی ابداع شده است، استفاده از آن برای جایگزینی تمامی دندان ها هنوز به صورت صد در صد آزمایش نشده است و نمی توان از آن برای تمامی دندان ها استفاده نمود. همچنین این روش اغلب برای دندان های کشید نشده مناسب است زیرا باید به محظ کشیدن دندان، پروتز به جای آن قرار بگیرد. وقتی دندان می افتد یا کشیده می شود بعد از مدتی استخوان فک در قسمت ریشه بازسازی می شود و نیاز به سوراخ کردن و جراحی دارد. به همین دلیل نیاز است قبل از بازسازی درمان آغاز شود.

پس استفاده از روش ایمپلنت بدون جراحی نیاز به تشخیص دندانپزشک متخصص و داشتن شرایط دارد. تفاوت روش فوق با ایمپلنت، در جراحی می باشد. همانطور که گفته شد برای کاشت ایمپلنت در استخوان فک نیاز به جراحی است. همچنین به زمان زیادی برای بازسازی استخوان نیاز می باشد. در حالی که با روش جدید، دیگر نیازی به جراحی نیست و مدت زمان درمان تنها 10 روز به طول می انجامد.

یکی از درمان های جدید در سال 2020 ایمپلنت بدون جراحی می باشد. اغلب تغییرات در دندانپزشکی که در سال 2020 معرفی شده است، مربوط به جنس روکش ها و لامینیت های دندانی است.

سلامت دهان و دندان در سال 2020

همیشه مهمترین مسئله در دندانپزشکی حفظ سلامت دهان و دندان بوده است. در سال جدید نیز دندانپزشکان به رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید فراوان دارند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته ریشه برخی از بیماری ها در بدن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. همانطور که می دانید پزشکان در تلاش هستند که با روش و درمان های مختلف بیماری های خطرناک نظیر سرطان را درمان کنند که خوشبختانه در این امر موفق بوده اند. اما در علم دندانپزشکی نمی توان درمانی برای مشکلات ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان معرفی نمود. وقتی بر اثر مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان، دندان پوسیده شود باید آن را ترمیم نمود. در ترمیم و پر کردن، دندان هیچگاه مانند دندان طبیعی و اولیه نمی شود. به همین دلیل مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.