دندانپزشکی کودکان مانند بزرگسالان نیز دارای اهمیت می باشد. کودکان هم مانند افراد بزرگسال دچار دندان درد می شوند. از این رو قبل از هر اتفاقی باید یک دندانپزشک خوب و حرفه ای و متخصص برای آنها انتخاب نمود.

اولین دندان ها در کودکان معمولا از 6 ماهگی شروع به رویش می کنند. همانطور که می دانید دندان های اولیه کودک که از قبل از یک سالگی رشد می کنند، دندان های شیری هستند. تمام دندان های شیری تا دو سالگی رشد کرده و در دهان کودک نمایان می شوند، این دندان ها از 6 سالگی شروع به افتادن می کنند و به جای آنها دندان های دائمی در می آیند.

از آنجایی که دندان های شیری کودکان دائمی نیستند، به همین دلیل اغلب والدین بر این باورند که نگهداری و مراقبت از دندان های شیری اهمیت زیادی ندارد. در صورتی که نگهداری و مراقبت از سلامت دهان و دندان باید از سنین خردسالی آغاز شود.

دندان های شیری نیز مانند دندان های دائمی دچار پوسیدگی، بدرنگی و دیگر مشکلات می شوند. که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات آنها، قبل از شش سالگی می افتند.

از آنجایی که اغلب کودکان از غریبه ها و محیط های نا آشنا ترس دارند، باید از سنین کمتری آنها را با دندانپزشکی آشنا نمود. دندانپزشکان بر این باورند که بهتر است، کودکان از همان سنین آغازین یعنی از یک سالگی با دندانپزشکی آشنا شوند. به همین دلیل والدین باید به دنبال یک دندانپزشک کودک باشند. با چند جلسه رفتن به دندانپزشکی و معاینه های چند دقیقه ای می توان حس ترس کودکان نسبت به دندانپزشکی و دندانپزشک را تغییر داد. از آنجایی که دندان درد خبر نمی کند، باید این کار را قبل از بروز هر گونه مشکلی برای دندان های کودک، انجام داد.

مراجعه به دندانپزشکی برای کودکان نیز همانند بزرگسالان باید حداقل سالی یکبار انجام شود. چکاپ و بررسی وضعیت کلی دندان ها هر شش ماه یکبار می تواند از بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان جلوگیری نماید.

آموزش هایی که دندانپزشک در ارتباط با مراقبت و سلامت دهان و دندان به والدین و کودک می دهد، تاثیر به سزایی در حفظ سلامت دندان ها در سنین بزرگسالی دارد.

توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان

والدین باید بدانند، دندان های شیری کودکان نیز مانند دندان های دائمی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان مشکلات عدیده ای برای دندان های آن ها به وجود می آورد.

اغلب کودکانی که به دندانپزشکی ها مراجعه می کنند، دچار پوسیدگی دندان شده اند. پوسیدگی دندان ها در کودکان بسیار شایع است. دندان ها شیری مانند دندان های دائمی استحکام و مقاومت کافی در برابر باکتری ها و پلاک های دندانی ندارند و به سرعت پوسیده می شوند.

پوسیدگی دندان در کودکان معمولا با سوراخ شدن دندان و درد شدید همراه است. در برخی از مواقع نیز پوسیدگی شدید باعث افتادن زود هنگام دندان شیری می شود. به همین دلیل، رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد.

از آنجایی که کودکان به تنقلات به خصوص شیرینی و شکلات علاقه زیادی دارند، دندان های آنها بیشتر در معرض پوسیدگی است. والدین باید موارد زیر را در ارتباط با بهداشت دهان و دندان کودکان خود بدانند:

·        مسواک زدن در کودکان باید فرهنگسازی شود. برای این کار بهتر است همراه با کودکان مسواک بزنید.

·        برای کودکان خود مسواک مخصوص و خمیر دندان های خوراکی تهیه نمایید.

·        بهتر است کودکان طرز صحیح مسواک زدن را از دندانپزشک آموزش ببینند.

·        از آنجایی که مسواک زدن برای کودکان کمی دشوار است، والدین بهتر است در این امر آنها را یاری نمایند.

·        بعد از هر وعده غذایی بخصوص بعد از خوردن مواد غذایی شیرین تمیز کردن و شستشوی دندان ها نباید فراموش شود.

·        برای بررسی وضعیت سلامت دندان های کودکان باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه شود.

·        دندانپزشکان معمولا برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری فلوراید تراپی را پیشنهاد می دهند. فلوراید ماده ای مهم برای استحکام دندان ها در برابر پوسیدگی است.

·        استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نماید.

دندان شیری باید به خودی خود نمی افتد، یعنی افتادن دندان شیری نباید به دلایل پوسیدگی یا مشکلات دیگر باشد. افتادن زود هنگام دندان های شیری می تواند، در رویش دندان های دائمی مشکلاتی را ایجاد نماید. مشکلاتی که بعد ها باید با درمان هایی نظیر ارتودنسی آنها را بر طرف نمود.

دندانپزشکی شبانه روزی کودکان

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، کودکان را باید از سنین آغازین با دندانپزشکی آشنا نمود. والدین برای این امر باید به دنبال دندانپزشک خوب باشند. در این راستا باید:

·        دندانپزشک متخصص اطفال باشد.

·        مطب و کلینیک دندانپزشکی در نزدیکی محل سکونت باشد.

·        حدالمکان سعی کنید دندانپزشکی های شبانه روزی را انتخاب نمایید. درد دندان هیچگاه خبر نمی کند. در بزرگسالان دندان درد را با خوردن مسکن های قوی تا ساعاتی می توان تسکین داد. اما در کودکان خوردن مسکن و تسکین درد بدون تجویز پزشک امکانپذیر نیست به همین دلیل در صورت احساس دندان درد باید آنها را به سرعت به دندانپزشکی ببرید.

·        محیط دندانپزشکی برای کودکان باید جذاب و آرامش بخش باشد.

در این راستا می توانید برای مشاوره رایگان به دندانپزشکی شبانه روزی دکتر یوسف بالوی پور واقع در سعادت آباد مراجعه نمایید.