همه ما از اهمیت مراجعه به دندانپزشکی با خبر هستیم. دندانپزشکان به مردم توصیه می کنند حداقل سالی یکبار برای بررسی وضعیت کلی دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نمایند. باید گفت مراجعه به دندانپزشکی به صورت منظم و دقیق هر شش ماه یکبار الزامی است. اما چرا؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

پوسیدگی دندان ها

موارد مختلفی باعث پوسیدگی دندان ها می شود. اما بیشترین دلیل پوسیدگی دندان ها، عدم رعایت بهداشت و نظافت دهان و دندان است. وقتی غذا می خوریم، تکه های کوچک غذا که دیدن آنها بسیار سخت است، در میان دندان ها باقی می مانند. بسیاری از این تکه ها با مسواک زدن هم از بین نمی روند، زیرا جای آنها در میان دندان ها و در قسمتی است که مسواک آنها را نمی تواند پاک کند( به علاوه آنکه بسیاری از ما به طور صحیح مسواک نمی زنیم). تنها با استفاده از نخ دندان می توان این مواد را از میان دندان ها برداشت.

اما متاسفانه بسیاری از مردم استفاده از نخ دندان در روز را به تعویق می اندازند. اغلب مردم در طول هفته نیز به هیچ عنوان از نخ دندان استفاده نمی کنند. وقتی مواد غذایی در میان دندان ها باقی بماند، بعد از چندی سخت و سفت شده و تبدیل به باکتری های پلاک می شوند.

اگر دندان های خود را در آینه نگاه کنید، لایه ای زرد رنگ روی دندان ها یا پشت آنها در امتداد لثه نمایان است. این لایه در اغلب افرادی که به نظافت و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند وجود ندارد. لایه زرد رنگ همان پلاک است که بر اثر عدم استفاده از نخ دندان و عدم استفاده صحیح از مسواک به وجود آمده است.

پلاک های دندانی عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند. چگونه؟ پلاک ها رفته رفته بیشتر و سخت تر می شوند به طوری که با مسواک و نخ دندان نیز از بین نمی روند. با گذشت زمان پلاک ها از خود باکتری تولید می کنند. این باکتری ها به دندان  و لثه سرایت کرده و باعث پوسیدگی و عفونت می شوند.

باکتری های پلاک در ابتدا مینای دندان را مورد هدف قرار می دهند و باعث پوسیدگی مینا و تاج دندان می شوند. در صورتی که فرد در این زمان به دندانپزشکی مراجعه نمایند پوسیدگی دندان سطحی بوده و به سرعت قابل درمان است. اما در غیر این صورت پوسیدگی به بخش های دیگر دندان سرایت می کند. بخش مهم و زنده دندان، پالپ است. وقتی باکتری ها پالپ دندان را مورد هدف قرار دهند به ریشه و عصب دندان می رسند. در این زمان پوسیدگی گسترش یافته و نیاز به درمان جدی و سریع دارد. در غیر این صورت با گذشت زمان امکان شکستن و افتادن دندان وجود دارد. وقتی پوسیدگی گسترش یابد می تواند سبب عفونت و التهاب لثه نیز شود.

پوسیدگی با درد و حساسیت و همچنین عفونت و تغییر رنگ لثه همراه است. اما همیشه این علایم را به همراه ندارد و بسیار خاموش پیش می رود. اغلب افراد در صورت احساس درد به دندانپزشکی مراجعه می کنند.

اما در صورتی که پوسیدگی دردی به همراه نداشته باشد فرد متوجه پوسیدگی دندان خود نمی شود و در نتیجه پوسیدگی به عصب می رسد و امکان دارد فرد دندان خود را از دست بدهد.

به همین دلیل است که مراجعه منظم و دقیق به دندانپزشکی برای چکاپ دندان ها لازم و ضروری می باشد. پوسیدگی در ابتدا علائمی ندارد اما با عکس رادیولوژی قابل تشخیص است و می توان آن را در مرحله ابتدایی متوقف نمود.

اغلب مردم فقط در زمان بروز درد یا مشکلات دیگر به دندانپزشکی مراجعه می کنند، اگر شما نیز جزء این دسته از مردم هستید باید خود را برای درمان چند پوسیدگی عمده آماده کنید. یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مراجعه منظم به دندانپزشکی است.

وقتی روی دندان ها پلاک تشکیل شده باشد، دندانپزشک برای جلوگیری از پوسیدگی آنها، دندان ها را جرم گیری می کند. همچنین در صورتی که پوسیدگی سطحی باشد با چند درمان ساده، می توان پوسیدگی را متوقف نمود.

به علاوه آنکه پلاک های دندانی با گذشت زمان تبدیل به یک باکتری خطرناک به نام تاتار می شوند. تاتار ها علاوه بر آنکه پوسیدگی اغلب دندان ها را به همراه دارند می توانند سبب بروز دیگر بیماری های دهان دندان نیز شوند.

مراجعه منظم به دندانپزشکی برای صرفه جویی در هزینه ها یکی دیگر از دلایلی که باید به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه نمایید، جلوگیری از صرف هزینه های بالا است. همانطور که می دانید اغلب درمان های دندانپزشکی هزینه بالایی دارند. به عنوان مثال ترمیم دندان (پر کردن دندان) همراه با ترمیم ریشه ( عصب کشی) به طور متوسط در دندانپزشکی های تهران حدود یک میلیون تومان می باشد. وقتی فرد به طور مکرر برای چکاپ کلی دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید دندانپزشک از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد و دیگر صرف این هزینه لازم نیست. شما در هر بار مراجعه برای بررسی وضعیت کلی دندان ها فقط هزینه ویزیت را پرداخت می کنید. اما در غیر این صورت علاوه بر پرداخت حق ویزیت باید برای درمان های مختلف نیز هزینه پرداخت نمایید.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره رایگان و بررسی وضعیت کلی دندان های خود به مطب دندانپزشکی دکتر یوسف بالوی پور در سعادت آباد مراجعه کنید.