به التهاب بافت نرم لثه پری کرونایتیس گفته می شود که معمولاً به این دلیل رخ می دهد که دندان عقل افراد فضای کافی برای رشد در داخل دهان ندارد و از همین رو تغییر مسیر میدهد و به دندان‌های کناری و لثه شما آسیب می‌رساند. البته باید در نظر داشت که پری کرونایتیس یا التهاب لثه در اثر دلایل دیگر نیز به وجود می‌آید که بهترین روش فهمیدن آن مراجعه به یک دندانپزشک و در میان گذاشتن مشکل خود با آن است.در ادامه این مطلب جزئیات بیشتری را در خصوص بیماری پری کرونایتیس بررسی می‌کنیم و اطلاعاتی مانند این که چه مواردی باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شوند و چطور باید آن را درمان کرد، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پری کرونایتیس چیست؟

پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه) معمولا به دو صورت شدید و خفیف در انسان‌ها به وجود می‌آید، نوع شدید این بیماری در لثه‌ها در اثر رشد نادرست دندان عقل به وجود می‌آید و نمونه‌های خفیف و ضعیف شده این بیماری در اثر درست تمیز نشدن دندان و لثه ایجاد میشود. پس به همین صورت میتوان گفت که دلیل اصلی بوجود آمدن پری کرونایتیس در لثه‌های شما این است که کثیفی و جرم زیادی در آن قسمت جمع شده است. یکی از دلایل اصلی که در بیشتر موارد به شما توصیه میشود که دندان‌های عقل خود را بکشید به همین علت است تا از بروز این بیماری جلوگیری کنید و مشکل خاصی برای شما پیش نیاید.

نشانه‌های عمومی پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه) این است که دهان شما بوی نامطبوعی میدهد، احساس تب شدید در دهان خود دارید، قسمت هایی از لثه شما دچار التهاب شده اند، لثه شما عفونت کرده، و درد زیادی را احساس میکنید. البته باید در نظر داشت که این مشکلات مربوط به بیماری پری کرونایتیس شدید هستند و در صورتی که شما دچار نمونه خفیف این بیماری شوید عوارض ضعیف تر از موارد گفته شده را تجربه خواهید کرد و شاید برخی از این موارد برای شما پیش نیاید و صرفا شاهد التهاب لثه‌های خود و کمی بوی بد دهان باشید.

دلایل ابتلا به بیماری پری کرونایتیس

دلایل ابتلا به بیماری پری کرونایتیس بستگی به موارد بسیاری دارد، اما به طور کلی میتوان گفت که دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری در شما جمع شدن باکتری‌ها در بین دندان‌ها و نزدیکی لثه است. از طرفی در زمان رویش دندان دیده می‌شود که فاصله هوایی بین لثه و دندان گاهی بیشتر از حالت عادی است و همین موضوع فرصت بیشتری را با میکروب‌ها و باکتری‌های مضر در دهان میدهد تا لثه‌های شما را دچار التهاب کنند. البته نباید فراموش کرد که برخی از عوامل بیرونی که معمولا مربوط به رژیم غذایی و سبک زندگی افراد هستند که در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

● کم بودن میزان بزاق دهان (که در بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر دیده میشود)

● مراقب نکردن درست از دندانها یا به طور کلی بی اهمیتی به سلامت دندان و دهان

● مصرف داروهای ضد انعقاد خون باعث افزایش التهاب در لثه می‌شود.

● ابتلا به دیابت

● مصرف نکردن میزان کافی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها (به خصوص ویتامین C)

● بالا رفتن بیش از حد مصرف انواع مواد قندی و کربوهیدرات ها

● تنفس با دهان و بدون ماسک در فضایی که آلودگی بسیار زیادی در آن وجود دارد.

● استرس زیاد، چون باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شما و ضعیف شدن همه قسمتهای بدن در برابر باکتری‌ها می‌شود.

● مصرف مشروبات الکلی به مقدار زیاد و در طولانی مدت

● ابتلا به سرطان و طی کردن مراحل مربوط به بهبود این بیماری مانند شیمی درمانی و… به طور کلی احتمال ابتلا به بیماری‌های دهانی را افزایش میدهد.

● مصرف زیاد سیگار، قلیان و انواع دیگر دخانیات، به خصوص تنباکوهای جویدنی (ناس)

● شکل ظاهری و منظم بودن دندان ها، در این خصوص شما باید این موضوع را به یاد داشته باشید که هر چقدر دندان‌های یک شخص نامنظم تر باشد و روی هم افتادگی بیشتری در آنها مشاهده گردد، تمیز کردن فضاهای خالی بین دندان‌ها سخت‌تر خواهد شد و به این صورت باید در نظر داشته باشید که همین موضوع باعث میشود پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه) در این افراد بیشتر دیده شود.

نشانه‌های بیماری پری کرونایتیس

بیماری پری کرونایتیس دارای نشانه هایی است که به محض دیدن آنها باید سراغ یک پزشک متخصص بروید تا به کمک او این مشکل را برطرف کنید. ابتلا به این بیماری باعث میشود که احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگری مانند هالیتوز (halitosis) در شما افزایش دهد، این بیماری باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شود. البته در نظر داشته باشید که هرگاه بوی بدی از دهان خود یا دیگران احساس کردید، به دلیل بیماری پری کرونایتیس نیست، بلکه دلایل دیگری مانند وجود پلاک‌های جرم روی دندان‌ها و زبان در کار هستند که با استفاده مداوم از نخ دندان و مسواک این مشکل را برطرف خواهید کرد. در ادامه سایر نشانه‌های این بیماری را خدمت شما نام میبریم تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

● افرادی که دندان مصنوعی دارند احساس میکنند که جای دندان‌های آنها درست نیست.

● وقتی در آینه نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که فرم ظاهری و محل قرار گیری دندان هایتان مثل قبل نیست.

● مشاهده چرک بین دندان‌ها و در لثه ها

● ظاهر لثه‌ها در زمان ابتلا به بیماری بیماری پری کرونایتیس به شکلی است که انگار فاصله زیادی با دندان شما دارند و یا در حال جدا شدن از دندان‌ها می‌باشند.

● دیدن پلاک و یا لکه‌های سفید بر روی لثه ها

● احساس کردن بوی بد دهان و یا مزه‌ای نامطبوع

● لثه‌های افراد مبتلا به این بیماری به رنگ قرمز روشن در آمده و متورم می‌شوند، همچنین در زمان استفاده از نخ دندان یا مسواک شاهد این هستند که به راحتی لثه آنها خونریزی میکند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که اگر دچار بیماری پری کرونایتیس یا التهاب بافت لثه ممکن است بعد از مدت طولانی و عدم رسیدگی شما بخش هایی از لثه شما تحلیل برود و خیلی بیشتر پیشروی کند.

درمان پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه)

اولین قدم برای درمان پری کرونایتیس این است که به درستی این بیماری در شما تشخیص داده شود و سپس تجویز‌های لازم برای بهبود در اختیار شما قرار بگیرد. در ادامه ما توضیحاتی را در خصوص اینکه چگونه التهاب لثه یا بیماری پری کرونایتیس را تشخیص دهیم، در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با نحوه کار متخصصان و پزشکان در زمان مقابله با این بیماری بیشتر بدانید. از طرفی دانستن این موارد به شما کمک میکند اگر دچار این بیماری شدید بتوانید آن را با دقت بیشتر تشخیص دهید.

● پر رنگ تر بودن بخشی از لثه نسبت به سایر قسمت‌های آن و یا خونریزی لثه

● بررسی کردن دندان هایی که در اطراف آنها لثه تغییر شکل داده است، این تغییر شکل می‌توان لاغر شدن لثه در بخش بالایی دندان‌ها باشد.

● عکس برداری با استفاده از اشعه ایکس، در این روش با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته دقیقا محل بوجود آمدن پری کرونایتیس را به شما نشان میدهند و به این صورت می‌توان اقدامات دقیق تری برای درمان این بیماری انجام دهید.

● اندازه گیری لثه‌ها برای افرادی که به صورت سالانه وضعیت دهان خود را چک میکنند میتواند روش بسیار خوبی برای تشخیص این بیماری باشد. این اندازه گیری روی قسمت‌های پاکت بالای دندان‌ها انجام می‌شود. در این اندازه گیری باید پاکتهای سالم عمقی بین 1 تا 3 میلی متر داشته باشند.

روش درمان پری کرونایتیس (التهاب بافت لثه)

روش درمان پری کرونایتیس به این صورت است که ابتدا قسمت هایی از شما که به این بیماری مبتلا شده است را مشخص کرده و در مرحله بعد عواملی که باعث به وجود آمدن این عارضه در لثه‌های شما شده است را شناسایی کرده و بعد از سراغ حذف یا برطرف سازی این عوامل میروند.در این مرحله‌ها پزشک مورد نظر شما قطعاً دلایلی که باعث شد در پیدا کردن این بیماری شده است را باید به شما اعلام کند تا در آینده به یاد داشته باشید که حتماً اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌های خود بدهید.

معمولاً تمام روش‌های درمان پری کرونایتیس نیازمند زمان مناسب هستند تا این التهاب کم کم و با استفاده از جرم زدایی قسمت‌های مختلف دهان از بین ببرد و دندانهای شما به شکل اولیه خود باز گردند. بهترین ماده درمانی برای مقابله با التهاب بافت لثه مایعات دهانشویه مانند کاربامید پراکساید هستند که تا حد زیادی می‌تواند در روند بهبود شما تاثیر داشته باشد. از سوی دیگر بهتر است این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که به کارگیری انواع روش‌ها برای تمیز سازی دندان و دهان به صورت اصولی مانند استفاده از نخ دندان و مسواک می‌تواند در طولانی مدت تا حد بسیار زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

نکته بسیار مهمی که در پایان این مطلب باید خدمت شما عرض کنیم این است که اگر هر نشانه‌ای شبیه به مواردی که در این مطلب اشاره شد تجربه کردید، بهترین کار این است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید. بی اهمیتی به نمونه‌های خفیف این بیماری باعث شدیدتر شدن آن خواهد شد. همچنین در طولانی مدت افرادی که دچار التهاب بافت لثه یا پری کرونایتیس هستند باید در نظر داشته باشند که این بیماری علاوه بر تخریب لثه، دندان‌ها و حتی استخوان‌های آنها را نیز دچار مشکل میکند.