از دست دادن دندان طبیعی و خالی ماندن جای آن، اتفاقی ناخوشایند برای هر فردی است. نداشتن حتی یک دندان در دهان می تواند باعث اختلال در خوردن و جویدن شود. علاوه بر این می تواند در خط لبخند نیز تاثیر بگذارد. خوشبختانه با روش های جدید می توان جای دندان از دست داده را پر نمود.

یکی از روش های درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت می باشد. روشی که در سال های گذشته بسیاری از مردم از آن استفاده کرده اند. در اصل ایمپلنت دندان نوعی جراحی است که سبب قرار گرفتن یک پروتز ثابت در دهان می گردد.

افتادن دندان می تواند به دلایل: پوسیدگی ریشه و عدم امکان اندو، تصادف و ضربه، کهنسالی و بیماری های مختلف باشد. وقتی ریشه دندان از دست برود، دندان هم به زودی خواهد افتاد. در واقع ایمپلنت یک ریشه مصنوعی است که روکش دندان روی آن قرار می گیرد.

توصیه می شود بعد از افتادن دندان حداکثر بعد از 2 ماه به دندانپزشکی مراجعه نمایید. در این زمان جای ریشه افتاده با استخوان پر می شود و جراحی ایمپلنت امکان پذیر خواهد بود. برای انجام این جراحی پایه ایمپلنت که آلیاژی از تیتانیوم است در استخوان فک قرار می گیرد. برای این جایگذاری استخوان فک باید سوراخ شود. بعد از مدت زمانی حدود 3 الی 4 ماه که پیوند استخوان انجام شده و پایه ایمپلنت به استخوان متصل می گردد، دیگر اجزای ایمپلنت روی پایه قرار می گیرد و در انتها روکش دندان که معمولا از جنس زیرکونیا می باشد روی آنها گذاشته می شود. در پایان می توان دید که دندان ایمپلنت شده با دیگر دندان های طبیعی هیچ تفاوتی ندارد. برای انجام جراحی ایمپلنت فرد باید فاکتور های لازم را داشته باشد. که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

در ابتدا برای انجام ایمپلنت، یک عکس رادیوگرافی از فک مربوطه تهیه می شود. در این تصویر تراکم استخوان، فاصله سینوس، فاصله دندان ها و همچنین عفونت های احتمالی بررسی می گردد.

در صورتی که لثه دارای التهاب و عفونت باشد، امکان جراحی ایمپلنت وجود ندارد. زیرا عفونت این جراحی را نافرجام می کند. به همین دلیل برای جراحی ایمپلنت عفونت باید بر طرف شود. کسانی که دارای انواع عفونت دهانی هستند تا زمان درمان آن نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند.

در صورتی که مدت زمان زیادی از افتادن دندان بگذرد، انجام جراحی ایمپلنت با موانعی همراه خواهد شد، که یکی از آنها، پر شدن فاصله میان دو دندان مجاور است. برای ایمپلنت باید فضای یک دندان معمولی در جای دندان افتاده وجود داشته باشد. در غیر این صورت امکان جراحی ایمپلنت نخواهد بود. و باید با روش های مختلف جای مناسب برای قرار دادن پروتز ثابت ایجاد شود.

همانطور که گفته شد، پایه ایمپلنت باید در استخوان فک قرار بگیرد، به همین دلیل طول، پهنا و ضخامت استخوان مورد بررسی قرار می گیرد. اگر استخوان فضای کافی نداشته باشد، باید پیوند استخوان انجام شود که یک جراحی بسیار ساده می باشد بعد پیوند حدود 4 ماه بعد می توان جراحی ایمپلنت را انجام داد.

از بین رفتن غشای بین سینوس و استخوان فک مشکلی دیگر برای ایمپلنت می باشد. اگر مدت زمان زیادی از افتادن دندان بگذرد. غشای بین سینوس و استخوان فک بر اثر جویدن غذا از بین خواهد رفت. در نتیجه برای انجام ایمپلنت مشکلاتی به وجود خواهد آمد. در این صورت باید سینوس لیفت شود یعنی بالا برده شود که این جراحی نیز نسبتا ساده است و طول درمان آن حدودا 4 ماه می باشد و بعد از این مدت امکان جراحی ایمپلنت وجود خواهد داشت. البته این مشکل فقط برای فک بالا وجود دارد.

به غیر از موارد گفته شده برخی از بیماری ها نیز جراحی ایمپلنت را به مخاطره می اندازند. دیابت کنترل نشده، بیماران تحت رادیوتراپی و بیمارانی که تحت درمان بیس فسفونات هستند، نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند.

قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم یا آلیاژی از این فلز هستند. بر اساس آزمایشات مختلف تنها فلزی که بدن انسان به آن حساسیت ندارد، تیتانیوم می باشد. این روش جایگزینی دندان تقریبا یکی از روش های گران در دندانپزشکی می باشد. قیمت ایمپلنت بر اساس جنس آن تعیین می گردد و معمولا قیمت آن حداقل 2 میلیون تومان و حداکثر 7 میلیون تومان می باشد. جنس های کره ای، آلمانی، سوییسی و آمریکایی قیمت بالاتر و جنس چینی قیمت پایین تر دارند.

در دندانپزشکی زیبایی دکتر یوسف بالوی پور واقع در سعادت اباد قیمت ایمپلنت از 3500000 هزار تومان شروع و حداکثر 6500000 می باشد و از جنس چینی به هیچ عنوان استفاده نمی شود.