یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری، بیماری های لثه و دندان می باشد. در زمان بارداری به دلیل تداخل در هورمون های مادر و کمبود کلسیم، مشکلات زیادی در بدن او به وجود می آید که یکی از آنها بیماری های لثه و دندان می باشد. مشکلات به وجود آمده در زمان بارداری را باید جدی گرفت زیرا می توانند باعث اتفاقات ناخوشایندی برای جنین و مادر بشوند.

بیماری های لثه در زمان بارداری

از شایع ترین بیماری های لثه در دوران بارداری، التهاب لثه می باشد. التهاب لثه معمولا با درد و خونریزی همراه است. اما چرا در دوران بارداری التهاب لثه به وجود می آید؟ در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی، جریان خون افزایش پیدا می کند و در برخی افراد باعث فشار خون می شود. این افزایش خون در لثه نیز رخ می دهد در نتیجه لثه ها ملتهب و متورم می شوند. التهاب لثه معمولا در سه ماه دوم بارداری روی می دهد.

علائم التهاب لثه متورم و قرمز شدن آن می باشد و معمولا هنگام مسواک زدن خونریزی ایجاد می شود. البته خونریزی لثه، طبیعی و به دلیل مبارزه با میکروب ها و باکتری های پلاک می باشد. با آنکه التهاب لثه در دوران بارداری کاملا طبیعی و بی خطر می باشد اما باید کنترل شود.

pyogenic granuloma یا تومور حاملگی

به هیچ عنوان نترسید. با آنکه نام تومور همیشه ترسناک است، اما این مورد به هیچ عنوان ترس ندارد. در برخی از افراد در زمان بارداری ممکن است دانه های ریز سفید و قرمز رنگی روی لثه ها ایجاد شود. این دانه ها همان تومور های حاملگی هستند که ممکن است در هر کجایی از بدن به وجود بیایند که در دهان شایع تر می باشد. بعد از زایمان این دانه ها باید از بین بروند. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

پوسیدگی دندان ها در دوران بارداری

به دلیل ترشح اسید معده و کمبود کلسیم، پوسیدگی دندان در دوران بارداری رخ می دهد. همچنین در این دوران به دلیل بی حوصلگی فرد، معمولا نظافت دهان و دندان رعایت نمی شود و به همین دلیل پلاک های دندانی به وجود می آید که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

عفونت لثه در دوران بارداری

خطرناک ترین بیماری در دوران بارداری عفونت لثه می باشد. کمبود کلسیم و کم خونی در دوران بارداری می تواند زمینه ساز عفونت لثه شود. عفونت لثه به زایمان زودرس یا سقط جنین می انجامد. در ادامه بهتر است به نکات گفته شده توجه کنید تا در این دوران شیرین به این قبیل مشکلات دچار نشوید.

جلوگیری از بیماری های لثه و دندان ها در دوران بارداری

گفته های بالا نمی تواند دلیل باشد که تمام زنان باردار به بیماری های لثه و دندان دچار شوند. بسیاری از افراد با برنامه ریزی و توجه به نکاتی مهم توانسته اند از این قبیل مشکلات پیشگیری کنند.

مراجعه به دندانپزشکی قبل از بارداری

قبل از آنکه دوران بارداری آغاز شود بهتر است از ماه ها قبل به بررسی وضعیت دندان هایتان بپردازید. اگر دندان خراب و پوسیده ای دارید حتما آنها را ترمیم کنید. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان را از همین دوران عادت کنید.

استفاده از مکمل های کلسیم و اسید سولفیک

معمولا پزشکان برای زنان باردار از سه ماه قبل از بارداری اسید سولفیک و کلسیم تجویز می کنند. به این ترتیب بدن انسان از این مواد غنی می شود. کلسیم و اسید سولفیک از بسیاری از مشکلات در بارداری جلوگیری می کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری

در زمان بارداری یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان می باشد. مسواکی که استفاده می کنید با برس نرمی داشته باشد تا خونریزی و التهاب لثه را تشدید نکند. همچنین استفاده از نخ دندان نه تنها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. بلکه باعث می شود التهاب لثه نیز کاهش بیابد.

استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال

برای جلوگیری از عفونت لثه بهتر است در هفته سه بار از دهانشویه های آنتی باکتریال بدون الکل استفاده کنید. همچنین می توانید از محلول نمک دریا همراه با آب ولرم برای دهانشویه استفاده نمایید.

غنی کردن بدن از ویتامین C

ویتامین سی دشمن باکتری های بدن می باشد. اما ما توصیه می کنیم برای غنی کردن بدن از ویتامین سی قرص و مکمل مصرف نکنید. بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین سی هستن از قبل از شروع دوران بارداری خود را به خوردن دو یا سه واحد میوه در روز و خوردن سبزیجات سبز عادت دهید.

پرهیز از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل

اگر به نوشیدن الکل و استعمال سیگار عادت دارید باید بگوییم به هیچ عنوان باردار نشوید تا زمانی که عادت خود را ترک کنید. دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل نه تنها بر تشدید بیماری های دهان و دندان تاثیر می گذارند بلکه موجب نارسایی هایی در جنین و حتی سقط می شوند.

مراجعه به دندانپزشکی

اگر با خونریزی زیاد لثه روبه رو شدید حتما به دندانپزشکی مراجعه نمایید. شل شدن دندان ها، خونریزی و التهاب لثه، بوی بد دهان و هر چیز غیر طبیعی دیگر نیاز به مراجعه به دندانپزشکی دارد. به هیچ عنوان از دارو بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

اگر نکات بالا رعایت شوند بدون شک با مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری روبه رو نخواهید شد.