منظور از جراحی پریو همان جراحی پریودنتال یا جراحی لثه می باشد. در بسیاری از مواقع به دلیل درمان بیماری ها و یا مشکلات مربوط به درمان، دندانپزشک مجبور است قسمتی از لثه بیمار را جراحی کند. جراحی لثه به دلیل مختلف انجام می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جراحی لثه

پریودانشیم، مجموعه بافت هایی هستند که نگهدارنده دندان ها می باشند. این بافت ها شامل لثه، استخوان آلوئول، سمان و رباط های اطراف دندان pdl می باشند. جراحی پریودنتال مربوط به این نواحی است.

جراحی لثه از انواع جراحی پلاستیک محسوب می شود. ترمیم و بازسازی بافت لثه و دندان در جراحی پریو انجام می گیرد. در انواع مختلف جراحی لثه بی حسی موضعی انجام می شود.  گاهی اوقات نیز برای کنترل و جلوگیری از استرس و اضطراب بیمار تزریق آرامبخش صورت می گیرد.

در بسیاری از مواقع اگر جراحی لثه صورت نگیرد مشکلات متعددی برای فرد به وجود می آید. لثه ها در حال عادی صورتی رنگ هستند و با استحکام روی دندان ها را می پوشانند. اما گاهی اوقات بر اثر بیماری های مختلف، لثه تغییر رنگ می دهد و ملتهب می شود در این هنگام ممکن است لثه خونریزی کند یا از روی دندان کنار برود و باعث لق شدن دندان ها بشود. این اتفاق یکی از مواردی است که نیاز به جراحی لثه دارد. بیماری های لثه یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هستند.

انواع جراحی لثه

جراحی لثه فقط برای درمان بیماری لثه انجام نمی شود بلکه در بسیاری از موارد برای ترمیم یا جایگزینی دندان از دست رفته نیز از جراحی لثه استفاده می گردد. به طور کلی در مواقع زیر جراحی لثه نیاز است:

• بیماری های لثه که با عفونت و التهاب آن همراه است نیاز به جراحی فلپ (کاهش پاکت) دارد.
  • بازسازی، ترمیم و تعویض بافت آسیب دیده لثه
  • افزایش طول تاج دندان
  • جراحی لثه به منظور جایگزینی دندان از دست رفته برای کاشت ایمپلنت در استخوان فک
  • جراحی سینوس
  • لیفت لثه به منظور جراحی زیبایی و ترمیم لبخند لثه ای

نکات قابل توجه در جراحی لثه و مراقبت های پس از آن

بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشکی برای هر درمانی، دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان برای تمیز نمودن فضای میان دندان ها استفاده کنید. اگر برای جراحی لثه به دندانپزشکی مراجعه می کنید بهتر است یک ساعت قبل یک وعده غذایی داشته باشید زیرا بعد از هر گونه جراحی بهتر است تا چند ساعت از جویدن مواد غذایی بپرهیزید. همچنین برای جلوگیری از کاهش قند خون در هنگام جراحی می توانید از قبل مواد غذایی مغذی بخورید. نوشیدن آب کافی بعد و قبل از جراحی لثه برای جبران خون از دست رفته مهم است.

جراحی لثه با تزریق موضعی بی حس کننده شروع می شود. دندانپزشک در حین کار با مواد آنتی باکتریال مدام محل مورد نظر را شستشو می دهد زیرا محل جراحی مستعد ورود باکتری های مختلف می باشد.

اتمام جراحی بسته به نوع آن با بخیه یا پانسمان همراه می باشد. اگر بخیه داشته باشید معمولا بعد از حدود یک هفته برای کشیدن آنها باید به دندانپزشکی مراجعه نمایید. اگر هم محل جراحی پانسمان شده باشد این پانسمان حداقل بعد از دو روز به اصطلاح می افتد.

بعد از جراحی برای جلوگیری از عفونت لثه باید تا بهبود محل زخم از دهانشویه و محلول آب و نمک برای ضدعفونی کردن بپردازید. از کشیدن مسواک روی زخم بپرهیزید. ممکن است دندانپزشک قرص های آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت را تجویز کند.

درد و کمی خونریزی بعد از جراحی طبیعی است برای کاهش درد می توانید از مسکن هایی که دکتر تجویز کرده است استفاده نمایید. برای کاهش خونریزی و آسیب نرسیدن به محل جراحی از خوردن و نوشیدن غذا های گرم پرهیز نمایید.

در جراحی لثه، قسمت رویی لثه که همه ما آن را می بینیم مطرح نیست، بلکه دندانپزشک ابتدا آن را می شکافد تا به بافت زیرین دست بیابد.

جلوگیری از بیماری های لثه

دلیل اغلب بیماری های دهان و دندان ها عدم توجه به نظافت آنها می باشد. وقتی بعد از هر وعده غذایی مسواک زده نمی شود و از نخ دندان استفاده نمی کنید، باقی مانده مواد غذایی خورده شده در میان دندان ها و در قسمت هایی که با چشم دیده نمی شود باقی می ماند. در طولانی مدت با تجمع باکتری ها و گسترش آنها به موادی سخت تبدیل می شوند به این مواد سخت که فقط با جرم گیری پاک می شوند، پلاک گفته می شود، پلاک ها اگر از روی دندان ها زدوده نشوند، به باکتری های خطرناک به نام تاتار تبدیل می گردند.

پلاک یا تاتار با انتشار باکتری گسترش می یابند و به زیر دندان در امتداد لثه نفوذ می کنند. در این صورت التهاب و عفونت لثه به وجود می آید که باعث آسیب رسیدن به بافت لثه می شود. همچنین باکتری ها با نفوذ به دندان باعث پوسیدگی و از بین رفتن قسمت های زنده دندان می شوند. وقتی لثه دچار عفونت بشود باید با جراحی پریو قسمت های آسیب دیده را حذف نمود.

همانطور که گفته شد با عدم رعایت نظافت دهان و دندان مشکلات عدیده ای برای دندان ها پیش می آید که یکی از آنها جراحی لثه می باشد.