ساختمان دندان که تشکیل شده ازتاج وریشه .

ریشه دندان که خود شامل پالپ ( عصب )  می باشد که پالپ خود تشکیل شده ازعروق، اعصاب و سلول. بیشتر افراد در طول زندگیشان دچار دندان درد شده اند وشدت این درد با توجه به مقدار پوسیدگی و عفونت متفاوت می باشد . زمانیکه دندان شما در برخود با سرما و گرما یا در هنگام خوردن مواد غذایی سفت دچار درد شود و واکنش نشان دهد آن را جدی بگیرید زیرا این علائم نشان می دهد که دندان شما دارای مشکل می باشد . پس باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا همان ابتدا ، درمان شده و از پیشرفت آن جلوگیری شود . در صورت ترمیم نکردن پوسیدگی های سطحی ، این علائم بیشتر شده و درد شما شدیدتر می شود . در این حالت عفونت و پوسیدگی به پالپ یا به اصطلاح عام عصب رسیده است .

پوسیدگی در مراحل اولیه در قسمتهای سطحی دندان یعنی مینا و عاج اتفاق می افتد اما در صورت عدم درمان پیشرفت کرده وبه پالپ دندان می رسد . در این حالت میکروبها داخل پالپ شده وایجاد تورم میکند. در اثر تورم فشار داخل آن بالا رفته در این حالت به عصب دندان فشار وارد می شود و برای بیمار درد زیادی را به همراه دارد . در این شرایط باید سریعا اقدام به درمان کنید زیرا در اثر عدم توجه عفونت به دندانهای دیگر سرایت می کند و باعث عفونت و ورم آن دنداها نیز می شود . بیمار باید سریعا اقدام به عصب کشی یا درمان ریشه (اندو ) کند. برای انجام عمل اندو شما می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر پوسف بالوی پور مراجعه نمایید این کلینیک با بکارگیری مدرنترین و پیشرفته ترین تجهیزات و با همکاری دندانپزشکان متخصص و با تجربه آماده خدمات رسانی به طور 24 ساعته به شما عزیزان می باشد .

اندو یا درمان ریشه که به طور تخصصی به درمان مشکلات پالپ و بافتهای اطراف ریشه می پردازد .

اندو یا درمان ریشه چیست ؟

در این روش ابتدا دندانپزشک ریشه ی دندان را خارج می کند و سپس داخل کانال آن را تمیز کرده و توسط مواد آن فضا را پرمی کند تا از نفوذ باکتریها به داخل آن جلوگیری کند . دندانپزشک به کمک این روش به بیمار کمک می کند دندانش را حفظ کند . اما این دندان به علت خروج عصبها دیگر زنده نمی باشد . اما به فرد در غذا خوردن کمک کرده و همچنین کاربرد زیبایی برای دندان دارد .

درمان ریشه برای چه دندانهایی انجام می شود :

- دندانهایی که دارای پوسیدگی عمیق هستند

-دندانهایی که حجم زیادی از آن پر شده است

عواملی که باعث می شود دندان به ترمیم ریشه نیاز پیدا کند :

-درمان نکردن پوسیدگی های سطحی دندان که دراین صورت عفونت و پوسیدگی پیشرفت کرده و به پالپ دندان می رسد

-افرادی که دارای بیماری لثه هستند

-در صورتیکه دندان دچار شکستگی وترک شده یا ضربه به آن وارد شده باشد احتمال ایجادعفونت در پالپ و عصب کشی بیشتر می شود

علائم نشان دهنده ی عفونت دندان :

1-دندان نسبت به خوردن نوشیدنیهای سرد و گرم و غذاها واکنش نشان می دهد

2-در هنگام خوردن غذا دندان ، درد بگیرد

3-دندان لق می شود

4-تورم لثه

5-خروج چرک از دندانی که دچار عفونت شده است

6-رنگ دندان نسبت به دندانهای دیگر تیره تر می شود

7- صورت دچار ورم می شود

مراحل اندو یا درمان ریشه :

الف ) در ابتدا دندانپزشک محل را بی حس کرده و سپس بر روی قسمت مسطح تاج سوراخی ایجاد کرده و از این طریق به پالپ دسترسی پیدا می کند .در این حالت کلیه ی پالپ که دچار عفونت شده است را تخلیه می کند

ب ) بعد از تخلیه کامل پالپ آلوده دندانپزشک کانال ریشه را تمیز کرده تا بتواند آنرا پر کند . پر کردن این کانال به علت باریک بودن سخت می باشد به همین دلیل دندانپزشک به کمک فایل ها مقداری این کانال را بزرگ می کند تا بتواند به درستی آنرا پر کند . تعداد این کانالها بسته به نوع دندان متفاوت می باشد .

ج ) در صورت پر شدگی موقت ، دندانپزشک مواد را از داخل دندان خارج کرده و داخل آن را با مواد دائم پر می کند . سپس روی دندان بسته می شود تا از ورود میکروب به داخل آن جلوگیری شود . دندانهایی که بر روی آنها عصب کشی انجام شده به دلیل خروج قسمت زیادی از بافت حالت شکننده پیدا کرده و مقاومتش کاهش پیدا می کند . برای همین منظور باید از روکش برای بالا بردن مقاومت آن استفاده شود . در برخی مواقع نیز برای زیبایی و دادن رنگ مناسب به دندانها که حالت طبیعی داشته باشند از روکش استفاده می شود .

د ) در نهایت تاج بر روی دندان قرار می گیرد . جنس تاج ها متفاوت و از موادی ماننده سرامیک ، فلز ، چینی یا ترکیب هردوی آنها می باشد . دندانپزشک برای اینکه تاج درست بر روی دندان قرار بگیرد ابتدا از دندان قالب تهیه می کند تا روکش تهیه شده کاملا قالب دندان باشد . بعد از ثابت شدن تاج بر روی دندان دندانپزشک از ماده ای به نام سیمان استفاده می کند تا تاج کاملا به دندان بچسبد

مراقبتهای بعد از درمان ریشه :

-زدن مسواک دوبار در شبانه روز

-دندانها را به نحو صحیح با استفاده از مسواک تمیز نمایید

-خمیردندانهایی که استفاده می شود باید دارای فلوراید باشد

-استفاده از نخ دندان

-مسواک را محکم به دندانهای خود نکشید زیرا باعث می شود لثه ها آسیب ببینند

مزایای درمان ریشه :

1-جلوگیری از حذف دندان و حفظ آن

2-با حفظ دندان از تحلیل استخوان فک جلوگیری می شود

دلایل ایجاد عفونت پس از درمان ریشه یا عصب کشی :

-اشتباه در تخمین تعداد کانالها و تمیز نشدن آن