افراد زیادی در جامعه وجود دارند که با رفتن به دندانپزشکی مشکل دارند و در صورت اجبار ودرد شدید به دندانپزشک مراجعه می کنند .

دلایل مختلفی برای عدم مراجعه افراد و تنفر آنها از دندانپزشکی وجود دارد مانند :

2-داشتن ذهنیت و خاطره ی بد از دندانپزشکی باعث می شود بیماران از مراجعه دوباره به دندانپزشک خودداری کنند

3-برخی افراد از آمپول دندانپزشکی و درد آن بسیار می ترسند . دندانپزشکان برای کاهش اضطراب ودرد بیمار می تواند ابتدا محل مورد نظر را با ژل های مخصوص بی حس کنند سپس از آمپول استفاده کنند تا درد آن کاهش پیدا کند

4-بیماران به دلیل آنکه در طول مدت زمان درمان نمی بینند که پزشک بر روی دندانشان چه کاری انجام می دهد دچار حس ناامنی می شوند زیرا کنترلی بر روی آن ندارند

5-دستگاه هایی که در دندانپزشکی استفاده می شود دارای صداهای ناخوشایندی می باشد که باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در بیمار می شود

6-برخی بیماران به دلیل وضعیت نامناسب دندانهایشان از مراجعه به دندانپزشک خودداری می کنند

7-برخی افراد به بوی مواد استریل که در دندانپزشکی استفاده می شود حساس هستند و این بو در آنها ایجاد اضطراب می کند

8-ایجاد تهوع در افراد :

برخی افراد وجود دارند که به سرعت دچار حالت تهوع می شوند مثلا هنگام ورود جسم خارجی مانند ابزارهای دندانپزشکی دچار حالت تهوع شدید می شوند .

چندین روش برای ازبین بردن حالت تهوع در هنگام درمان توسط دندانپزشک وجود دارد که شامل :

1-افرادی که دچار حالت تهوع می شوند سعی کنند تا صبح ها به دندانپزشک مراجعه نکنند زیرا صبح ها افراد بیشتر دچار حالت تهوع می شوند

2-تنفس درست از طریق بینی به کاهش حالت تهوع در بیماران کمک می کند

3-چنانچه در حین درمان دچار حالت تهوع شدید سریع دو پای خود را بالا ببرید این عمل باعث می شود عضلات شکم شما منقبض شود و حالت تهوع شما کاهش پیدا می کند

4-قبل از انجام هرگونه درمان توسط دندانپزشک مشکل خود را با پزشکتان درمیان بگذارید . در این حالت دندانپزشک به استفاده از اسپری های بی حسی قسمت کام نرم که با ورود شی خارجی به دهان واکنش نشان می دهد و باعث حالت تهوع میشود را بی حس می کند تا فرد کمتر دچار حالت تهوع شود

5-مقداری نمک به نوک زبان خود بزنید این عمل باعث کاهش حالت تهوع می شود

6-حفظ آرامش در هنگام حضور در دندانپزشکی

دندانپزشک برای کاهش تهوع و اضطراب چگونه می تواند به بیمار کمک کند :

1-بیمار را مستقیم تر بنشاند تا در حین درمان تهوع کمتری داشته باشد زیرا در این حالت ابزار دندانپزشکی کمتر با کام دهان برخورد می کند

2-دنداپزشک با بیمار صحبت کند تا از این طریق حواس بیمار را پرت کند

3-در مواردی که بیمار دچار حالت تهوع شدید و حاد می باشد از گاز خنده برای کاهش حالت تهوع بیمار استفاده می کنند .