یکی از نگرانی هایی که بیماران مبتلا به کیست دندانی با آن مواجه هستند ، این است که این کیست ها خطری هم دارند و یا نه ؟

کیست ها ، ضایعه ها و کیسه های غیر طبیعی هستند که از مایعی که بدن تولید کرده است ، ساخته شده اند  و می تواند در هر جایی از دهان  از جمله : لثه ، لب ، استخوان ، زبان ، گلو ، غده های بزاقی و .... تشکیل شود و یکی از خصوصیات بسیار منفی آنها ، بدون درد بودن آنهاست و بر خلاف آنها آبسته های عفونتی که به رنگ قرمز و دردناک هستند ، وقتی چرک ها در یک مکانی روی هم انباشته می شود ، آبسه نامیده می شوند و این کیست ها باعث بد بو شدن ، دهان فرد می شوند .
•کیست های دندان چه نشانه هایی دارد ؟
1.کیست های دندانی اکثرا دارای درد و البته گاهی بدون درد هستند .
2. در صورت وجود عفونت در آنها ، متورم خواهند شد .
3.اگر اندازه کیست دندانی بزرگ باشد می تواند مکان قرارگیری دندان ها را منحرف کند .
4.در موارد پیشرفته یعنی زمانی که کیست وارد و جایگزین فک شده باشد ، می تواند فک را سست و شکننده کند.
•کیست و آبسه چه خصوصیاتی دارند ؟
کیست ها و آبسه های تشکیل شده در دهان ظاهری بسیار مشابه به هم دارند . کیست ها و آبسه ها را به عنوان توده های خوش خیم می شناسند . که معمولا پر از چرک هایی به شکل مایع هستند . برای تشخیص کیست از آبسه ، نیاز به مهارت و معاینه دقیق توسط متخصص با تجربه است.
 در اکثر شرایط این کیست ها هیچ خطری را برای فرد ایجاد نمی کنند اما گاهی می توانند نگران کننده باشند ، پس بهتر است هرچه سریعتر برای معاینه دقیق ، به پزشک متخصص مراجعه کنید .
این کیست ها به دلایل زیادی می توانند ایجاد شوند ، از جمله عفونت و جای زخم و ... .
آبسه ها بسیار به کیست شباهت دارند ولی بسیار دردناک تر هستند . دلیل به وجود آمدن آنها ، عفونت است که سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با آن دست به کار می شود و آبسه تشکیل می شود.
•درمان
1. درمان کردن ریشه دندان
کیست هایی که در کنار ریشه دندان ها تشکیل می شوند ، در  اکثر شرایط با ترمیم ریشه به تدریج ناپدید و خود به خود درمان می شوند . منفعت درمان ریشه ، غیر تهاجمی بودن آن است .
2.کشیدن دندان آسیب دیده
اگر روش های ترمیم دندان و عصب کشی و جراحی ها  روی بهبود این کیست ها موثر واقع نشوند می بایست دندان عفونی را از دهان خارج کرد و داخل کیست را به خوبی شستشو داد .
3.پیشگیری
بهتر است عفونت هایی را که در ریشه دندان ها ایجاد می شود ، هر چه سریعتر با پزشک متخصص مشورت شود و او بتواند بهترین راه حل را برای رفع آن به شما ارائه دهد .
یکی از نیازهای مهم جامعه ، داشتن خدمات درمانی  پیشرفته است که این نیاز در جامعه دیده می شود . در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر یوسف بالوی پور که متشکل از پزشکان حرفه ای و جراهان و دندانپزشکان به همراه وسایل پیشرفته و مجهز است و می تواند نیازهای بهداشتی در حوزه دهان و دندان را پاسخ مثبت دهد . همکاران ما در این مجموعه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان و در همه روزهای هفته و حتی ایام تعطیل هستند .
برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .