تلفن: 02122383900

دندانپزشکی یوسف بالوی پور

یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های مربوط به لثه التهاب و عفونت لثه است. التهاب لثه که به بیماری پریودنتال نیز مشهور است؛ سبب بروز مشکلات زیادی شده و در صورت عدم درمان می ‌تواند به دندان‌ ها آسیب وارد کند. اما در ادامه مطلب بیشتر در مورد این بیماری، عوامل به وجود آورنده و همچنین راه‌ های پیشگیری و درمان اشاره خواهیم کرد.

بیماری پریودنتال چیست؟

خوراکی‌ هایی که در طول روز مصرف می‌ کنیم، مستقیم با دندان‌ های ما در ارتباط هستند. بعد از خوردن هر ماده غذایی یا نوشیدنی، مقداری از آن بر روی دندان باقی می‌ ماند. اگر بهداشت دندان به خوبی رعایت نشود، پلاک ها بر روی دندان‌ ها جمع شده و به مرور زمان التهاب لثه را ایجاد می‌ کنند. این التهاب که به آن بیماری پریودنتال می‌ گویند در مراحل اولیه به سادگی درمان می‌ شود. اما اگر التهاب نادیده گرفته شود، در طولانی مدت باعث خراب شدن دندان و افتادن آن نیز می‌ شود.

علل به وجود آمدن بیماری پریودنتال

اگر چه اصلی‌ ترین علتی که سبب به وجود آمدن بیماری پریودنتال می‌ شود پلاک است، اما عوامل تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارند که لثه را ملتهب کرده و به دندان آسیب وارد می‌ کنند. از جمله این علل می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

وراثت

یکی از عواملی که بر روی بیماری‌ های مربوط به دهان و دندان به خصوص بیماری پریودنتال تاثیر می‌ گذارد، وراثت است. این بیماری می‌ تواند ارثی باشد. اما با مراقبت‌ های مرتب می‌ توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

تغییرات هورمونی

در خانم‌ های باردار یا برخی از افراد، تغییرات هورمونی می‌ تواند زمینه ساز ایجاد التهاب لثه باشد و در نهایت اگر درمان آن دنبال نشود؛ می‌ تواند سبب به وجود آمدن عفونت و در نهایت از دست دادن دندان شود.

مصرف دخانیات

دخانیات از جمله سیگار بر روی دندان و خراب شدن آن بسیار تاثیر گذارند. دود سیگار لثه را ملتهب کرده و سبب خرابی و افتادن دندان می‌ شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

دندان پزشکان توصیه می‌ کنند در طول روز باید 2 بار مسواک بزنید. در غیر این صورت مواد غذایی بر روی دندان‌ ها باقی مانده و باعث به وجود آمدن پلاک می‌ شوند. پلاک‌ ها عمده‌ ترین دلیل ایجاد بیماری پریودنتال هستند.

داشتن بیماری‌ های دیگر

برخی از بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند بیماری دیابت می‌ توانند تاثیر مستقیمی بر روی سلامت دندان‌ ها داشته باشند. از این رو ممکن است بر اثر بیماری‌ های دیگری که درگیر آن هستید، دچار بیماری پریودنتال شوید. از دیگر بیماری‌ هایی که سبب ایجاد این بیماری می‌ شوند، می‌ توان به این موارد اشاره کرد: رماتیسم، ایدز، کمبود شدید ویتامین C.

استرس

داشتن استرس نه تنها بر روی حالات روحی و روانی انسان تاثیر می‌ گذارد؛ بلکه به طور مستقیم سلامت اندام‌ های داخلی را نیز تهدید می‌ کند. استرس سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و در نتیجه بدن نمی‌ تواند با عفونت ‌ها و التهاب ‌ها مقابله کند.

دندان قروچه

دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ ها به روی هم می‌ تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر فکر می‌ کنید دندان قروچه دارید؛ برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

داروها

برخی از داروها دارای عوارضی مانند التهاب هستند. لثه نیز بسیار حساس بوده و سریع ملتهب می‌ شود. بهتر است اگر داروی خاصی را مصرف می‌ کنید؛ حتما عوارض آن را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل برای لثه، پیش از این که آسیب به دندان‌ ها برسد به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری پریودنتال

بدون شک تمامی بیماری‌ ها دارای علائمی هستند که به زودتر تشخیص دادن ‌آن‌ ها کمک می‌ کند. بیماری پریودنتال نیز دارای علائم مخصوص به خود است و اگر در مراحل اولیه درمان انجام شود؛ امکان آسیب‌ های شدید از آن گرفته می‌ شود. علائم بیماری شامل موارد زیر می‌ باشند.

خونریزی لثه‌ ها بعد از هر بار مسواک زدن

متورم شدن لثه‌ و احساس درد در هنگام گاز زدن

قرمزی بیش از حد لثه‌ ها

عقب نشینی لثه و از بین رفتن تدریجی آن

به وجود آمدن فاصله بین دندان و لثه

تغییر شکل تدریجی دندان و کج شدن آن

بوی بدن دهان

احساس مزه بد در داخل دهان

حساس شدن دندان‌ ها بعد از خورد مواد سرد یا گرم

عوامل تشدید کننده پریودنتال

عوامل زیادی بر روی تشدید بیماری پریودنتال تاثیر می‌ گذارند. بدن هر فرد با دیگری متفاوت است در نتیجه شیوه مقابله بدن با بیماری نیز کاملا متفاوت خواهد بود. همچنین میزان حمله پلاک‌ ها و عفونتی که در لثه ایجاد شده نیز می‌ تواند بر شدت و وخامت بیماری بیفزاید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم؛ عوامل زیادی سبب وخیم شدن بیماری می‌ شوند. اما به طور کلی شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است‌. سرعت بیماری در افرادی که دارای بیماری‌ های زمینه ای دیگری مانند دیابت و ایدز هستند، بیشتر است. همچنین افراد دارای سندروم داون نیز سیستم ایمنی ضعیف‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و از این رو خطر ابتلا به پریودنتال در آنها بیشتر است.

کشیدن سیگار نیز به خودی خود به دندان ‌ها و لثه آسیب وارد می ‌کند و اگر همراه با هر کدام از این بیماری ‌ها باشد میزان حمله پلاک و عفونت به لثه را تشدید کرده و بدون شک دامنه آسیب به دندان و لثه در این حالت فراتر از حالت ‌های عادی خواهد بود.

راه‌ های پیشگیری از بیماری پریودنتال

بدون شک پیشگیری همواره بهتر از درمان است. با راهکارهای ساده‌ ای می‌ توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. اولین راهکار مسواک زدن است. بهتر است از همان کودکی مسواک زدن را شروع کنید. استفاده از مسواک دو بار در روز پلاک‌ ها را از بین برده و به بهبود سلامت دندان‌ ها و لثه کمک می‌ کند. بهتر است از مسواک نرم و خمیر دندان‌ های مرغوب استفاده کنید.

راه حل دوم بهبود سبک زندگی است. سعی کنید رژیم غذایی سرشار از مواد معدنی و کلسیم داشته باشید و همچنین اگر کمبود ویتامین یا مواد مغذی دیگری در بدن دارید، آن را جبران کنید. با این روش‌ می‌ توانید خطر ابتلا را کاهش دهید.

همچنین سعی کنید آب و چای سبز بنوشید تا پلاک‌ ها از بین بروند. در کنار کاهش استرس و ترک مصرف سیگار بهتر است استفاده از نخ دندان و دهانشویه را نیز به لیست کارهای خود اضافه کنید تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.