یکی از مشکلاتی که در بزرگسالی بسیاری از افراد را سرخورده و ناراحت می‌‌کند، لقی دندان است. بروز چنین مشکلی باعث می‌ شود در بسیاری از موارد افراد به دلیل وجود مشکلاتی مانند احتمال از دست دادن دندان، هزینه‌‌های بالای درمان واسترس زیادی را در این زمینه تحمل کنند. برای مقابله با این مشکل شما باید دلایل لقی دندان در بزرگسالی را بدانید و سعی کنید اول از همه از بروز این مشکل جلوگیری کرده و در مواردی که لقی دندان حاد شده است، بدانید که چگونه باید این مشکل را حل کنید. در ادامه این مطلب ما دلایل لقی دندان در بزرگسالان را بررسی کرده و سپس نکات دیگری را در این رابطه در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری با مشکل لقی دندان در بزرگسالی مقابله کنید.

دلایل لقی دندان در بزرگسالان چیست؟

دلایل لقی دندان در بزرگسالان می‌ تواند متفاوت باشد و بسته به افراد مختلف با فعالیت‌ها و عادت‌‌های مختلف، عواملی که باعث بروز لقی دندان می‌ شوند نیز می‌ توانند متفاوت باشند.. نقش دندان در دوران بزرگسالی ن می‌تواند به دلیل تکثیر بیشتر از اندازه باکتری‌‌های طبیعی در دهان باشد که باعث می‌شوند لثه‌‌های شما ملتهب شود. در صورتی که شما التهاب لثه را تشخیص نداده و آن را درمان نکنید، کم کم شاهدین خواهی شد که استخوان‌‌های لثه‌‌های شما تحلیل می‌ روند و همین موضوع باعث بروز عفونت‌‌های مختلف می‌ شود. این عفونت به تنهایی می‌‌تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد، اما نباید این موضوع را فراهم کرد که بروز چنین بیماری در دست‌های شما می‌‌تواند زمینه‌ساز لقی دندان در بزرگسالی شود. در ادامه سایر دلایل لقی دندان در بزرگسالی را با هم بررسی می‌‌کنیم.

دندان قروچه

افرادی که دارای مشکل دندان‌ قروچه هستند ممکن است که بعد از مدتی شاهد این باشند که یک یا چند عدد از دندانهای آنها لق شده است، از آنجایی که این مشکل تا حد بسیار زیادی غیر ارادی است، شما هیچگونه کنترلی بر روی آن ندارید و بهترین راه‌ حل مراجعه به یک دندانپزشک و مشورت با او می‌ باشد. معمولا در چنین شرایطی برای حفاظت از دندان‌‌های شما، محافظ دندان و دهان وسیله کاربردی است که به خصوص در زمان خواب باید از آن استفاده کنید.

عفونت‌‌های ویروسی

یکی از دلایل ورم کردن و التهاب لثه عفونت‌‌های ویروسی است که به دلیل وجود پلاک دندانی، ایجاد می‌ شود. پلاک دندانی باعث می‌ شود که گلبول‌‌های سفید و مایع پلاسما در بخش لثه شما تجمع کرده و باعث تورم آن قسمت شوند.

استفاده از مسواک زبر

استفاده از مسواک زبر و یا کشیدن محکم مسواک به لثه‌ها ممکن است باعث بروز عفونت و التهاب در این بخش شود.

افزایش سن

بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که افراد بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی معمولاً دچار عفونت لثه می‌‌شوند. در صورتی که فردی در این سن دچار چنین مشکلی شد و نسبت به آن بی اهمیتی کرد، مشکلات زیادی در ادامه برای او پیش خواهد آمد که یکی از آنها لقی دندان است.

استعمال دخانیات

تجربه نشان داده است که استعمال هرگونه دخانیات باعث پیشرفت عفونت لثه و التهاب در این قسمت دهان خواهد شد.

بیماریهای خاص مانند دیابت

افرادی که دچار بیماری‌‌های خاص مانند دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه می‌ باشند. پس در صورتی که به چنین بیماری‌‌های مبتلا هستید باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید تا به لقی دندان دچار نشوید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود که تا حد زیادی احتمال عفونت لثه و التهاب در این قسمت کاهش پیدا کند. اما از طرفی مورد را باید در نظر داشته باشید که پلاک‌‌های دندانی بین دندان‌ها و لثه‌‌های شما جمع می‌ شوند. این مکان‌ها محل بسیار خوبی برای رشد باکتری‌‌های مختلف و زمینه ساز التهاب لثه شما خواهند شد.

پیش زمینه‌‌های ژنتیکی

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی دارای بیماری‌‌های مربوط به لثه هستند و در سایر اعضای خانواده خود نیز می‌‌بینند که التهاب و عفونت لثه‌ها به وفور وجود دارد. چنین اشخاصی باید در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان خود بیشتر تلاش کنند و از طرفی در صورت بروز کوچکترین مشکلی در لثه‌‌های خود، این مشکل را با پزشک متخصص در می‌ان بگذارند.

علائم لقی دندان در بزرگسالی

بعد از بررسی دلایل لقی دندان در بزرگسالان بهتر است که به سراغ شناسایی علائم این مشکل برویم. چرا که با دانستن این این نشانه‌ها شما به راحتی می‌ توانید موضوع له شدگی دندان را درون خود پیدا کرده و برای حل مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قبل از اینکه این نشانه‌ها را خدمت شما نام ببریم و در مورد آنها کمی صحبت کنیم باید این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد لقی دندان در اثر بروز مشکلاتی در لثه‌‌های شماست و در صورتی که هر گونه مشکلی مانند خونریزی‌‌های مکرر و درد در هنگام مسواک زدن، التهاب و یا آبسه، قرمزی بیش از حد لثه‌ها ورا مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و سعی کنید که مشکل را حل کنید. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که بیماری عفونت لثه در طولانی مدت می‌ تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود آورد که حتی تصور آن برای شما سخت است. در ادامه مراحل لق شدن دندان را با هم بررسی می‌ کنیم.

مراحل لق شدن دندان در بزرگسالان

لق شدگی جزئی

در بسیاری از موارد وقتی افراد دچار له شدگی جزئی دندان می‌ شوند، بیشتر مراقب سلامت دندان‌‌های خود هستند و این مشکل را حل می‌ کنند. در این مرحله شما باید مراقب باشید که از دندان لق خود برای خوردن غذا استفاده نکنید و حتی الامکان تا چند روز از غذاهای چسبنده یا خوراکی‌هایی مانند کلوچه دوری کنید. همچنین به هیچ عنوان شما نباید سعی کنید که دندان لق شده خود را تکان دهید و حتی آن را لمس کنید، چرا که در این صورت باعث خراب تر شدن وضعیت می‌ شوید. در مرحله آخر برای درمانی موز موضوع اگر بعد از چند روز شما شاهد بهبود دندان خود نبودید باید به دندانپزشک مراجعه کرده و مشکل خود را با او در می‌ان بگذارید.

لق شدن بیشتر و یا افتادن دندان

معمولاً در شرایطی که ضربه‌ای به صورت افراد وارد می‌‌شود یا غذایی سفت‌تر از حد معمول می‌‌خورند، امکان لق شدن شدید دندان وجود دارد. به خصوص اگر این افراد دارای مشکلات حاد در لثه خود باشند و همین ریشه دندانهای آنها را ضعیف کرده باشد.

در چنین شرایطی شما حدود دو ساعت وقت دارید که دندان کنده شده خود را به دندانپزشک برسانید و در این خصوص صحبت کنید. البته در نظر داشته باشید که قبل از رسیدن به دکتر شعبه باید اقداماتی را انجام دهید تا شرایط برای رشد مجدد دندان آماده باشد و یا تا حد زیادی از بروز عفونت‌ها جلوگیری کنید. این اقدامات عبارتند از گاز گرفتن یک پارچه استریل برای محکم نگه داشتن دندانی که به شدت لق شده، فشار دادن دندان با زبان تا حدی که حاج دندان شما با دندان‌‌های کناری و خود هم سطح شود، قرار دادن دندان در حفره به وجود آمده ناشی از کنده شدن آن و مرطوب نگه داشتن دندان با آب دهان برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و سایش.

همچنین در این بخش باید نکته بسیار مهمی را به یاد داشته باشید و آن هم این است که اگر قصد دارید دندان کنده شده خود را نزد دکتر ببرید باید آن را مرطوب نگه دارید و به هیچ عنوان اجازه نمی دهید که آن خشک شود. برای این کار شما می‌ توانید دندان را در بزاق دهان، شیر و یا کیت‌‌های مخصوص نجات دندان قرار دهید که در برخی از جنبه‌‌های ایمنی وجود دارند.