پریودنتیت یا پیوره دندان، التهاب لثه می باشد که بافت های اطراف دندان را درگیر می کند. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان می باشد. التهاب و خونریزی لثه در اثر موارد مختلف بروز می کند. پیوره دندان و التهاب لثه دردناک و کمی غیر قابل تحمل می باشد به همین دلیل باید از بروز آن جلوگیری نمود. در ادامه به بررسی این بیماری شایع و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

بیماری پیوره دندان

پیوره دندان بر اثر وجود نوعی باکتری در دهان اتفاق می افتد اما می تواند دلایل دیگر نیز داشته باشد که بررسی آنها می پردازیم.

در دهان و بدن انسان میلیون ها باکتری وجود دارد. این باکتری ها غیر فعال هستند اما در صورتی که بستر تکثیر آنها در بدن فراهم شود، می توانند سبب بیماری های مختلف شوند. وقی بهداشت دهان و دندان ها رعایت نشود، بستری مناسب برای تکثیر و گسترش باکتری های مختلف فراهم می گردد. اصلی ترین بستر برای تکثیر باکتری ها در دهان، پلاک های دندانی هستند.

بعد از هر بار غذا خوردن مقداری از مواد غذایی در میان دندان ها باقی می ماند، باقی مانده مواد غذایی با مسواک به راحتی پاک نمی شوند، بلکله به نخ دندان نیاز دارند. اگر نخ دندان استفاده نشود در هر بار خورد غذا موادی در میان دندان ها باقی می مانند که با گذشت زمان سفت و سخت می شوند.

پلاک های دندانی اصطلاحی است که به جرم و مواد غذایی باقی مانده میان دندان ها، گفته می شود. این لایه از مواد غذایی و باکتری ها دیگر با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پاک نمی شوند بلکه به جرم گیری نیاز دارند.

پلاک های دندانی روی و میان دندان ها و در امتداد لثه تشکیل می شوند. در بسیاری از مواقع پلاک ها زیر لثه ها ایجاد می شوند به همین دلیل پاک کردن آنها بسیار سخت است. پلاک ها می توانند باکتری های خطرناکی را تکثیر کنند که سلامت دهان و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

پلاک های دندان اگر زدوده نشوند به باکتری های خطرناکتری به نام تاتار تبدیل می شوند. پلاک و تاتار دندان هر دو از عوامل بروز بیماری پیوره دندان هستند.

باکتری هایی که بر اثر پلاک های دندانی ایجاد می شوند با رشد و تکثیر خود، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند که این عاملی برای التهاب لثه ها است. پیشرفت بیماری های لثه می تواند سبب تحریک استخوان فک و در نتیجه از دست رفتن دندان ها شود.

علائم پیوره دندان

در بسیاری از مواقع افراد از ابتلای خود به این بیماری شایع آگاه نیستند و با آن مانند آبسه یا دیگر بیماری های جزئی دهان و دندان ها رفتار می کنند که این کار می تواند سبب مزمن شدن بیماری شود. هر بیماری علائمی دارد، پیوره دندان نیز با علائمی همراه است:

·        تورم لثه

·        تغییر رنگ لثه به رنگ قرمز یا بنفش(‌کبودی)

·        تحریک پذیری لثه هنگام جویدن غذا و مسواک زدن( خونریزی)

·        بلند شدن ارتفاع دندان ها به دلیل تحلیل لثه

·        ایجاد فاصله میان دندان ها و لثه

·        حساسیت و دردناک شدن لثه ها

·        عدم قرار گفتن صحیح دندان ها و فک ها روی هم

·        لق یا تنگ شدن دندان های مصنوعی

·        لق شدن دندان ها

·        افتادن بی دلیل دندان ها

·        دردناک شدن دندان ها هنگام جویدن

·        چرکی شدن لثه ها و فضای میان دندان ها

·        انتشار بوی بد از دهان

علت بروز پیوره دندان

همانطور که در بالا گفته شد علت اصلی پیوره دندان، تشکیل پلاک های و جرم های دندانی می باشند. باکتری ها با گسترش و تکثیر در دهان باعث التهاب و همچنین پوسیدگی دندان ها می شوند. اما علاوه بر باکتری ها و پلاک ها عوامل دیگری نیز می تواند سبب بروز پیوره دندان شود.

تغییرات هورمونی، بارداری، شیردهی، قائدگی، بلوغ و یائسگی نیز می تواند پیوره دندان را به همراه داشته باشد. با این حال با رعایت بهداشت می توان در این دوران ها نیز از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود.

همچنین بیماری هایی که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شوند، زمینه ساز پیوره دندان می باشند. هپاتیت، ایدز، انواع سرطان و دیابت از بیماری هایی هستند که معمولا زمینه ساز بیماری های دیگر بخصوص بیماری های دهان و دندان می باشند.

مصرف برخی از دارو ها نیز می تواند سبب پیوره دندان شود. دارو هایی که سبب می شوند بزاق دهان کاهش یابد. نظیر دارو های ضد انعقادی مانند دیلانتین، دارو های آنتی باکتریال و ...

مصرف دخانیات، نظیر استعمال سیگار سبب پوسیدگی و خشکی دهان و در نتیجه دیگر بیماری های دهان و دندان می شود. در مواردی نیز، پیوره دندان می تواند زمینه ژنتیکی و ارثی داشته باشد.

پیوره دندان درجات مختلفی دارد که با التهابلثههایاژینژیویت آغاز می شود. در این زمان لثه ها تحریک پذیر هستند و زمانی که فرد مسواک می زند یا نخ دندان استفاده می کند، خونریزی لثه اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز پیوره دندان، باید به بهداشت دهان و دندان ها به صورت منظم و دقیق رسیدگی نمود. همچنین مراجعه به دندانپزشکی برای چکاپ هر شش ماه یکبار توصیه می گردد.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها باید استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و همچنین استفاده از دهانشویه های مخصوص باشد.

اگر پیوره دندان به موقع درمان نشود، می تواند مشکلات مختلفی را برای فرد ایجاد کند که مهمترین آنها از دست دادن دندان ها می باشد. در مراجعه به دندانپزشکی با جرم گیری دندان ها می توان از پیوره دندان پیشگیری نمود.