جراحی پریو یا جراحی لثه به دلایل مختلف انجام می شود. یکی از شایع ترین جراحی های مربوط به دهان و دندان مربوط به بیماری های پرودنتال می باشد. جراحی لثه انواع مختلفی دارد، که یکی از آنها جراحی فلپ لثه می باشد، که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جراحی فلپ پرودنتال (لثه)

این نوع جراحی لثه مربوط به پاکت لثه می باشد که هدف ترمیم آن است. وقتی التهاب و عفونت در لثه گسترش بیابد پاکت به وجود می آید، التهاب و عفونت باعث چسبندگی بافت لثه به دندان ها می شود. وقتی عمق پاکت به بیش از 5 میلی متر گسترش یابد، دندانپزشک مجبور است برای کاهش آن از جراحی فلپ استفاده کند. معمولا برای درمان بیماری های پیشرفته لثه از جراحی فلپ استفاده می کنند.

به این بیماری پریودنتیت می گویند. پریودنتیت بسیار شدید و پیشرفته است و باعث تخریب استخوان و بافت لثه می شود. التهاب و عفونت باعث جدا شدن لثه از دندان ها می شوند در نتیجه فضای به وجود آمده (پاکت) افزایش می یابد. افزایش پاکت باعث افزایش نفوذ باکتری ها به بافت لثه و استخوان می شود که در نتیجه ممکن است آسیب جدی به استخوان وارد گردد.

همانطور که گفته شد، جراحی لثه انواع مختلفی دارد که بسته به بیماری و التهاب به وجود آمده، انجام می شود. در اغلب جراحی ها، لثه باید شکافته و از وجود باکتری ها پاک شود. روش های مختلفی برای پاکسازی لثه وجود دارد را یکی از آنها دیپ اسکیلینگ یا جرم گیری عمیق می باشد. روش دیگر روت پلنینگ است که در آن سطوح ریشه دندان ها صاف می شود بدین ترتیب فضای اضافی برای رشد باکتری ها و تجمع جرم کاهش می یابد. اغلب دندانپزشکان این دو روش را با هم انجام می دهند.

جراحی فلپ چگونه انجام می شود

همانطور که در بالا گفته شد دندانپزشک برای شروع جراحی پریو باید ابتدا لثه را از روی دندان بردارد، رسوب ها و جرم های قدیمی به زیر لثه نفوذ می کنند و باعث التهاب و عفونت لثه می شوند. بعد از پاکسازی این ناحیه با دو روش گفته شده، لثه به جای اول خود بر می گردد. دندانپزشک برای جراحی فلپ اهداف زیر را در نظر دارد:

• بازسازی و ترمیم لثه آسیب دیده به حالت اول
  • کمک به عملکرد بهتر لثه و بازگرداندن زیبایی به آن
  • پاکسازی بافت لثه برای انجام جراحی و درمان های دیگر
  • حذف پاکت به وجود آمده میان دندان و لثه
  • دسترسی به ریشه دندان برای پاکسازی
  • ترمیم و بازسازی لیگامان پرودنتال و استخوان از دست رفته به دلیل عفونت و التهاب
  • حذف فضای اضافی میان دندان و لثه

جراحی فلپ معمولا 2 ساعت به طول می انجامد و همراه با بی حسی موضعی است. بعد از بی حسی دندانپزشک شکاف هایی روی خط لثه در امتداد دندان ها ایجاد می کند تا بتوان به ریشه دندان و بافت لثه دسترسی پیدا نماید. سپس عفونت، باکتری، جرم و پاکت ها را پاک می کند. در این مرحله دیپ اسکیلینگ  و روت پلنینگ انجام می شود. بعد از پایان پاکسازی و ترمیم، لثه به جای اول خود باز با بخیه به جای خود باز می گردد. در سال های گذشته بخیه ها بعد از مدتی باید توسط دندانپزشک کشیده می شد اما اخیر از بخیه های جذبی استفاده می کنند که نیازی به کشیدن ندارد و بعد حداکثر 10 روز کاملا جذب لثه می شود.

جراحی فلپ  برای برخی از افراد که دچار نقص استخوانی هستند نیز انجام می شود. به این ترتیب که ابتدا با جراحی فلپ بافت لثه و ریشه دندان ها پاکسازی می شود سپس جراحی کانتورینگ یا جراحی دوباره استخوان انجام می گیرد. در این جراحی لبه ها و کناره های استخوان فک و دندان ها با سوهان نرم می شوند.

مراقبت های بعد از جراحی فلپ لثه

این جراحی نیز مانند جراحی های دیگر نیاز به مراقبت دارد. بعد از آنکه لثه از بی حسی در بیایید، ممکن است کمی درد در ناحیه جراحی احساس شود. درد و خونریزی تا 48 ساعت طبیعی است. در این مدت می توانید از مسکن های رایج استفاده کنید. همچنین می توانید برای کاهش التهاب و درد از کیسه یخ نیز استفاده نمایید.

تا بهبودی زخم و بخیه از مسواک زدن آن ناحیه پرهیز نمایید اما باید سه بار در روز از دهانشویه های آنتی باکتریال و محلول آب و نمک استفاده نمایید. زخم تا زمان بهبودی مستعد ورود باکتری و جرم است برای جلوگیری از عفونت معمولا دندانپزشک، قرص های آنتی بیوتیک تجویز می کند.

سعی کنید تا بهبود بخیه ها از خوردن و آشامیدن مواد غذایی داغ پرهیز کنید. خوردن غذا های آبکی مانند سوپ، پوره و ... توصیه می شود. همچنین برای جبران خون از دست رفته سعی کنید روزی 8 لیوان آب بیاشامید.

بعد از بهبود جای بخیه برای بررسی محل جراحی به دندانپزشکی مراجعه نمایید.