بیماری های دهان و دندان فقط مربوط به دندان ها نیست. بسیاری از مراجعه کنندگان به دندانپزشکی ها مبتلا به انواع بیماری لثه شده اند که در برخی موارد لثه برای درمان نیازمند جراحی است.

بیماری های پریودنتال یا بیماری های لثه، لثه و بافت های پشتیبان دندان را در بر می گیرد و به این نقاط مربوط می شوند. یکی از بیماری های شایع میان انسان ها بیماری های پریودنتال هستند. بیماری های لثه اگر به موقع درمان نشوند باعث از دست دادن دندان ها می شوند.

علت بیماری لثه

علت اصلی شیوع بیماری لثه مانند بیماری های مربوط به دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. اغلب بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار بیماری های دهان و دندان و لثه شده اند.

پلاک ها مهمترین باکتری و میکروب هایی هستند که باعث به وجود آمدن بیماری های لثه می شوند. همانطور که در مقاله های گذشته گفته شد، پلاک ها همچنین باعث پوسیدگی و از دست دادن دندان ها می شوند.

بعد از هر بار خوردن غذا و خوراکی مقداری از آنها در میان دندان ها و روی لثه باقی می مانند که در صورت عدم زدودن آنها به بافت های زیرین نفوذ می کنند و به مرور زمان روی دندان ها و در امتداد خط لثه به صورت جرم ثابت می مانند. بعد ها با خوردن هر غذایی مقداری از آن روی پلاک تجمع می کند و به مرور زمان پلاک ها گسترش می یابند. پلاک هر چه قوی تر شود به تاتار تبدیل می گردد. تاتار و پلاک دارای باکتری ها و میکروب های پر قدرتی هستند که با نفوذ به دندان ها و لثه ها باعث عفونت، بیماری و پوسیدگی می شوند.

صحیح مسواک زدن بعد از هر وعده ای غذایی و استفاده مکرر از نخ دندان از به وجود آمدن پلاک و تاتار جلوگیری می کند. به همین دلیل ای که پزشکان تاکید دارند مردم هر شش ماه یک بار بع دندانپزشکی مراجعه کنند تا در صورت وجود جرم و پلاک و تاتار، سریعا از روی دندان ها زدوده شوند.

در همین زمینه بخوانید:

پلاک و تاتار دندان

علائم انواع بیماری های لثه

هر بیماری علائمی دارد اما گاهی اوقات بیماری ها به صورت نهان شیوع پیدا می کنند. اما بیماری لثه در اغلب اوقات با ظهور علائمی شروع می شود. موارد زیر از جمله علائم انواع بیماری لثه می باشد:

• احساس مزه بد در دهان
  • قرمزی و تورم و التهاب لثه
  • خارش لثه
  • تغییر رنگ لثه ها
  • لق شدن دندان ها
  • ایجاد فاصله میان دندان ها
  • حساس شدن دندان ها و لثه
  • تشکیل جرم و پلاک
  • عمیق شدن شیار ما بین لثه و برخی از دندان ها
  • ایجاد آبسه در برخی از نقاط لثه
  • درد دندان و برخی قسمت های لثه

همانطور که گفته شد در برخی از مواقع امکان دارد بیماری لثه هیچ علائمی نداشته باشد. همچنین افرادی که از سیگار و دیگر دخانیات استفاده می کنند یا افراد بزرگسال بیشتر در معرض ابتدا به بیماری های لثه هستند. علاوه بر این به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری، زنان باردار در معرض ابتدا به انواع بیماری های لثه می باشند.

عدم درمان بیماری های لثه

انواع بیماری های لثه اگر به موقع درمان نشوند می توانند زمینه ساز انواع بیماری های دیگر باشند و همچنین برای دهان بیمار مشکل ساز شوند. بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده روی افراد مبتلا به بیماری های لثه، ظهور بیماری های زیر می تواند نتیجه عدم درمان بیماری های لثه باشد:

• بیماری های قلبی و عروقی
  • تولد نوزاد نارس در زنان باردار
  • زایمان زودرس
  • بیماری های روماتیسمی
  • تشدید دیابت
  • آبسه ریوی
  • از دست دادن تمامی دندان ها
  • ابتلا به سرطان دهان و زبان

درمان بیماری های لثه

اگر بیماری لثه در مرحله اولیه شیوع آن تشخیص داده شود می توان بدون جراحی و روش های خاص آن را درمان نمود. معمولا در مرحله اولیه بیماری لثه، با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان از شیوع آن می توان جلوگیری نمود. در برخی موارد جرم گیری و حذف پلاک ها نیز از روش های درمان بیماری های لثه است. اما وقتی بیماری لثه پیشرفت کند باید برای درمان، لثه را جراحی نمود. در جراحی لثه قسمت های ملتهب و عفونت ها زدوده می شوند. جراحی لثه انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع جراحی لثه

بیماری های لثه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها باعث به وجود آمدن مشکلی در لثه و دندان ها می شود.

حذف شیار بیت دندان و لثه: همانطور که گفته شد در بیماری لثه امکان دارد فاصله ای بین دندان و لثه ایجاد شود. پاکت یا فلپ لثه، نام جراحی است که به منظور کاهش فاصله ایجاد شده بین لثه و دندان ها صورت می گیرد. در این نوع جراحی معمولا قسمتی از لثه که دچار التهاب شده است را برش می دهند. و زیر آن که مملو از باکتری و عفونت است را تمیز می کنند. سپس لثه را به جای اولیه خود بخیه می کنند.

بازسازی و تحریک لثه: در اثر بیماری لثه امکان دارد قسمتی از لثه دچار عفونت و تغییر رنگ و بیماری و التهاب شود. در این صورت آن قسمت از لثه را برش می دهند و باکتری ها و میکروب ها را از زیر آن خارج می کنند. در این مواقع امکان دارد لثه کارایی خود را از دست داده باشد به همین دلیل معمولا دندانپزشک موادی مانند مواد پیوند استخوان، غشاء، پروتئین های تحریک کننده و مواد دیگر را به زیر لثه تزریق می کنند تا لثه بازسازی شود.

افزایش طول تاج: در برخی از افراد بیماری لثه باعث می شود لثه رشد بیش از اندازه ای داشته باشد و روی دندان را پوشش دهد. در این مواقع امکان نفوذ باکتری ها به زیر لثه بیش از قبل می شود. به همین دلیل دندانپزشک برای درمان مجبور است قسمت اضافه لثه که روی تاج دندان را پوشانده است، را حذف کند. البته لثه برخی از افراد به طور معمولی روی دندان ها رشد کرده است در صورتی که هیچ گونه بیماری لثه ندارند. جراحی لثه در این افراد به منظور زیبایی و اصلاح لبخند صورت می گیرد.

پیوند لثه: در موارد ذکر شده امکان دارد لثه فرد دچار آسیب شده باشد و دندانپزشک مجبور شود آن قسمت از لثه را به طور کامل حذف نماید. در این مواقع دندانپزشک سعی می کند قسمتی از بافت نرم لثه را برش داده و به قسمتی که لثه تحلیل رفته یا بریده شده، پیوند می زند. این عمل جراحی لثه نیز در برخی موارد برای زیبایی دندان و لثه انجام می شود.

شخصی که دچار بیماری لثه می شود در آینده نیز در معرض ابتدا به آن خواهد بود به همین دلیل باید این افراد همیشه بهداشت دهان و دندان را به طور صحیح رعایت کنند. برای جلوگیری از ابتدا به بیماری های لثه موارد زیر پیشنهاد می شود.

• زنان باردار باید قبل از بارداری، وضعیت دهان و دندان خود را با مراجعه به دندانپزشک بررسی کنند.
  • رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان یعنی استفاده منظم از نخ دندان و  مسواک زدن در طول روز باید به طور جدی انجام شود.
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه و بررسی وضعیت دندان ها و لثه