با پیشرفت علم در پزشکی هنوز هم برخی از بیماری ها ریشه کن نشده اند . سرطان یکی از شایع ترین بیماری ها در عصر حاضر می باشد که با توجه به شیوه زندگی انسان ها انواع مختلف آن رو به افزایش می باشد. خوشبختانه برای انواع سرطان درمان های مختلفی وجود دارد که درصد بالایی از آنها به بهبود این بیماری کمک می کند. درصد بالایی از انواع مختلف سرطان اگر در شروع ، شناسایی و معالجه شوند ، قابل درمان هستند.

اما اگر سرطان پیشرفت کند و به اصطلاح بدخیم شود بهبود آن دشوار می گردد. با این حال در بسیاری از کشورهای اروپایی انواع خطرناک سرطان به خوبی درمان می شوند.

سرطان دهان یکی از انواع سرطان ها در گروه سر و گردن می باشد. که در قسمت های مختلف دهان از جمله زبان ایجاد می شود. این نوع سرطان نیز مانند انواع دیگر سرطان علائم و نشانه هایی دارد که اگر در ابتدا تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

این نوع سرطان معمولا در غدد لنفاوی ایجاد می شود. این سرطان در سال های اخیر به یکی از شایع ترین انواع سرطان تبدیل شده است به طوری که 5 درصد از تمام سرطان ها را شامل می شود . سرطان دهان اغلب در سنین بالا به وجود می آید و می توان گفت یکی از علل آن بالا رفتن سن می باشد. سرطان دهان علاوه بر این که خود یک نوع بیماری است می تواند نشان دهنده بیماری دیگری در بدن باشد. سرطان دهان در قسمت هایی مانند لثه ، زبان ، گونه و تمام نقاطی که از بافت نرم تری تشکیل شده اند به وجود می آید. در صورتی که سرطان دهان در قسمت های سخت ایجاد شود بدون شک استخوان ها را در بر خواهد گرفت.

بسیاری از مواقع ضایعه هایی در دهان ایجاد می شوند که در صورت عدم بهبود آنها در مدت کوتاهی می توانند نشانه ای از سرطان باشند. سرطان دهان از آن دسته از بیماری هایی است که تشخیص آن دشوار می باشد ، سرطان دهان اگر در گلو ایجاد شود به سختی می توان آن را تشخیص داد. مهمترین علائم سرطان دهان بروز لکه های قرمز و سفید و زخم هایی است که در قسمت های مختلف دهان است . البته اگر لکه ها و زخم بیش از 3 هفته بهبود پیدا نکنند نشانه اصلی سرطان هستند. توده هایی که در سر یا گردن ایجاد می شوند نیز می تواند از علائم سرطان باشد. طبق بررسی ها سرطان دهان در زنان شایع تر از زنان می باشد. به طور کلی علائم زیر اگر بیش از سه هفته بهبود پیدا نکند می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد :

• سختی در جویدن و بلع (قورت دادن ) غذا
  • بروز درد یا سوزش در حرکت دادن زبان
  • ظهور لکه های سفید و یا قرمز در قسمتی از دهان ( لثه ، سقف دهان ، لثه ، زبان و ... )
  • کاهش بی دلیل وزن
  • ظهور زخمی بی دلیل در بدن و عدم بهبود آن
  • احساس درد در دهان

البته این علائم همیشه خطرناک نیست و می تواند دلایل دیگری داشته باشد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است به سرعت بررسی و درمان شوند . سرطان دهان اگر در مرحله اول تشخیص داده نشود می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا به سرعت در تمام دهان و قسمت های غیر دسترس بدن پخش می شوند و درمان و معالجه آنها به دشواری انجام می گیرد.