یکی ازبیماریهای شایع که افراد با آن درگیر هستند بیماریهای لثه می باشد که مشکلات زیادی را برای افراد بوجود می آورد .

یکی از روشهایی که دندانپزشکان برای درمان مشکلات لثه از آن استفاده می کنند ژنژیوکتومی می باشد .

ژنژیوکتومی به معنای برداشتن قسمتی از بافت لثه می باشد . کاربرد این روش زمانی می باشد که بافت لثه از دندان کنار رفته باشد ، به همین دلیل بین دندان و لثه پاکت های عمیق قرار می گیرد . در صورت عدم پیشگیری به موقع عمق این پاکت ها بیشتر شده در نتیجه بر روی لثه تاثیر زیادی گذاشته و باعث ایجاد التهاب و عفونت شدید در لثه می شود .

نحوه ی انجام ژنژیوکتومی :

ژنژیوکتومی را باید در مرحله ای انجام داد که این بیماری به استخوان نگهدارنده دندان و بافت اطراف آن آسیب وارد نکرده باشد . در این حالت قسمتی از بافت لثه برداشته می شود . برای جلوگیری از ایجاد پاکت بین لثه و دندان به لثه شکل مناسب می دهند.

در مواقعی نیز بیماران برای داشتن لبخندی زیبا مقداری از بافت لثه را برداشته تا دندان زیبایی خود را نشان دهد .

بعد از انجام عمل ژنژیوکتومی چه مراقبت هایی باید توسط بیمار انجام شود :

1-بعد از انجام ژنژیوکتومی امکان دارد تا 2 روز پس از آن بیمار مقداری خونریزی داشته باشد . اما اگر مدت آن بیشتر شود باید به کمک یه گاز استریل مرطوب یا تی بگ سرد از خونریزی جلوگیری کرد

2-از زدن مسواک و شستن دهان با دهانشویه تا 24 ساعت خودداری شود. یک روز پس ازانجام عمل ژنژیوکتومی بیمار باید دهان خود را به استفاده از محلول آب نمک گرم هر 6 ساعت شستشو دهد .

3-بعد از انجام عمل ژنژیوکتومی صورت بیمار دچار ورم می شود که به کمک یک کمپرس یخ می تواند ورم را کاهش دهد

4-دندانپزشک برای کاهش درد برای بیماران مسکن تجویز می کند

5-سعی کنید در رژیم غذایی خود مایعات بیشتری قرار دهید

6-در هنگام خوابیدن سعی کنید از دو بالش برای بالا نگه داشتن سرتان استفاده کنید