کاربرد ایمپلنت دندان :

-برای پر کردن فاصله بین دو دندان در قسمتهای جلویی دندانها

-زمانیکه دندانهایی که در انتهای دهان در یک طرف از بین رفته باشد و در طرف دیگر وجود داشته باشد

-در مواقعی که کل دندانهای دو فک نباشند

استفاده از ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نمی باشد :

-در مواقعی که فرد هنوز سن کافی برای انجام ایمپلنت را ندارد و فک رشد کامل نکرده باشد

-خانم های باردار

-افرادی که از الکل دخانیات و مواد مخدر استفاده می کنند

-افرادی که دارای مشکل دندان قروچه هستند

نحوه ی جراحی ایمپلنت دندان :

جراحی ایمپلنت  دارای چندین مرحله می باشد که هر کدام از این مراحل چند ماه به طول می انجامد . بعد از انجام هر مرحله از ایمپلنت ، دندانپزشک مدتی صبر می کند و سپس مرحله ی بعد را آغاز می کند.دندانپزشک به بیماران توصیه می کند برای درست انجام شدن روند درمان صبر و شکیبایی داشته باشند تا به نتیجه ی مناسب برسند .

مراحل کاشت ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک :

1-در ابتدا دندانپزشک محل مورد نظر را با استفاده از مواد بی حسی دندان بی حس کرده . در این مرحله شما دردی را احساس نمی کنید سپس پایه های ایمپلنت را در داخل فک قرار داده ، جنس این ایمپلنتها از تیتانیوم بوده و برای بیمار ایجاد حسایت نمی کند . بعد از انجام این مرحله با ازبین رفتن بی حسی فرد مقداری احساس درد می کند که البته میزان درد به تعداد دندانهای ترمیم شده بستگی دارد . بیمار در این مرحله در خوردن مواد غذایی باید دقت کند و از غذاهای نرم استفاده کند .

2-بعد از گذشتن 3 تا 6 ماه مرحله دوم انجام می شود . در این مرحله بر روی پایه ی کاشته شده یک قطعه فلزی قرار می گیرد که از لثه عبور می کند و به استخوان فک می رسد . درتمام این مراحل بیمار دردی را احساس نکرده و محل ، توسط داروی بی حسی ، بی حس شده است . بعد از پایان این مرحله و از بین رفتن بی حسی موضعی فرد مقداری احساس درد می کند که با خوردن مسکن درد کاهش پیدا می کند

3-در مرحله ی آخر و مرحله پایانی که جز مراحل اصلی محسوب می شود ابتدا از دندان برای تهیه ی روکش قالبگیری می شود . سپس عاج بر روی پایه قرار گرفته و کار به پایان می رسد .

آیا بیمار در هنگام جراحی احساس درد می کند :

شاید با دانستن این نکته مقداری ذهنیت شما درباره ایمپلنت تغییر کند . تمام مراحل سوراخ کردن ، پیچ کردن و گذاشتن ایمپلنت از کشیدن دندان راحتتر می باشد . در هنگام جراحی بیمار اصلا دردی را احساس نکرده . جالب است بدانید که استخوان که ایمپلنت در آن قرار می گیرد دارای اعصاب زیادی نبوده به همین دلیل احساس درد کمتر می کنید.

درد ایمپلنت دندان چه مقداراست :

درد ایمپلنت به چند عامل بستگی دارد ماننده نوع جراحی در صورت انجام پیوند استخوان در این شرایط بیمار درد بیشتری را احساس می کند ولی در شرایطی که لثه های بیمار سالم باشد درد آن در حد کشیدن دندان می باشد .

تورم ایجاد شده تا 5 روز و درد آن نیز حداکثر بعد ده روز از بین می رود . در برخی مواقع امکان دارد بیمار دوباره دچار تورم شود در این شرایط باید به دندانپزشک مراجعه کند زیرا امکان دارد محل ایمپلنت عفونت کرده و نیاز به خوردن آنتی بیوتیک داشته باشد . دوره ی بهبود در افراد نیز با یکدیگر متفاوت است و در برخی افراد درد و ورم کمتر بوده و سریعتر بهبود پیدا می کنند .

درشرایطی که بعد ازده روزهمچنان احساس درد دارید شاید دلایل زیر عامل آن باشند :

1-در برخی مواقع ایمپلنت شل می شود که با درد همراه می باشد و باید به دندانپزشک مراجعه کنید

2-کلاهکی که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد شل شده باشد. البته در مرحله نهایی این کلاهک برداشته می شود و تاج بر روی آن قرار می گیرد

3-در اثر جراحی ، لثه یا استخوان عفونی شده باشد

4-استفاده ازپروتزهای موقت ، تا زمانیکه ایمپلنت بهبود یابد وتاج بر روی آن قرار گیرد . در این شرایط پروتز به لثه فشار می آورد

5-در برخی شرایط امکان دارد استخوان اطراف ایمپلنت در اثر گرمای مته سوخته باشد که بسیار درد ناک بوده و دندانپزشک باید قسمتهای استخوان سوخته و ایمپلنت را خارج کرده تا محل ترمیم و بهبود یابد

آیا در دوران نقاهت بیمار احساس درد دارد :

بیمارچند روز پس از ایمپلنت احساس درد دارد اما با گذشت زمان درد آرامتر می شود . پوست یا لثه بیمارامکان دارد سیاه شود یا در ناحیه ی گونه وچانه بیمار احساس درد داشته باشد. دندانپزشک برای تسکین درد به بیمار مسکن می دهد تا تحمل درد راحتتر شود . بیمار برای کم کردن تورم باید از یخ استفاده کند و تا مدتی از خوردن غذاهای سفت پرهیز کند . برای کم شدن درد و ضد عفونی محل ایمپلنت به بیماران توصیه می شود ، از محلول آب نمک که با آب گرم درست شده استفاده کنند .