بیماران همیشه از کشیدن دندانهایشان وحشت دارند زیرا جای دندان خالی می ماند  و این یکی از دغدغه های مهم می باشد .

خالی بودن جای دندان در زیبایی افراد بخصوص در هنگام صحبت کردن تاثیر می گذارد وباعث کاهش اعتماد به نفس درآنها می شوند . برای همین منظور افراد به دنبال روشهایی هستند تا به سرعت جای خالی دندانها را برایشان پر کند . دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند تا در هنگام کشیدن دندانها بلافاصله اقدام به کاشت ایمپلنت کنند . البته این شرایط همیشه برای تمام بیماران مهیا نمی باشد برای انجام ایمپلنت بلافاصله بعد ازکشیدن بیمارباید شرایط زیررا داشته باشد :

الف ) چنانچه بیمار بخواهد بلافاصله پس از خالی شدن محل دندان عمل ایمپلنت را انجام دهد باید محل عاری از هرگونه میکروب و عفونت باشد . در شرایطی که محل دارای عفونت باشد باید ابتدا با استفاده کردن برخی داروها عفونت را از بین ببرد سپس عمل ایمپلنت را انجام دهد

ب ) برای انجام ایمپلنت استخوان فک باید تراکم کافی برای انجام این عمل را داشته باشد در غیر این صورت دندانپزشک می تواند از روش پیوند استخوان برای انجام این عمل استفاده کند

دندانپزشک زمانی از پیوند استخوان برای عمل ایمپلنت استفاده می کند که استخوان فک تحلیل رفته باشد و تراک کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را نداشته برای همین از پیوند استخوان استفاده می کند .

منظور از پیوند استخوان چیست ؟

در شرایطی که استخوانهای فک تحلیل رفته باشد و قادر به نگه داشتن دندانها نباشد باعث می شود دندانها لق شده و بیمار دندان خود را از دست بدهد . در زمانیکه تحلیل استخوان اتفاق می افتد دیگر برای نگه داشتن دندانها استخوان کافی وجود ندارد و تحلیل رفته است که امکان دارد این تحلیل استخوان در اثر پوکی استخوان ، عفونت ، دیابت نوع دوم و یا فرد زمان زیادی است که دندانهای خود را از دست داده و در جهت درمان و پر کردن فضای خالی دندانها کاری انجام نداده است . برای انجام عمل پیوند دندانپزشک از استخوانهای فک بیمار یا قسمتهای دیگر ذراتی از استخوان را برداشته و به محل مورد نظر پیوند می زند .

دندانپزشک برای عمل پیوند استخوان از چه منابعی می تواند استفاده کند :

1-برای پیوند استخوان اصولا سعی می شود از استخوان قسمتهای چانه ، دندان آسیای سوم ، از قسمت پشت دندان آخر واقع در فک بالا استفاده کرد . در برخی مواقع برای انجام درمان ، دندانپزشکپزشک به استخوان بیشتری نیاز دارد که در این شرایط از استخوان های ران یا درشت نی زانو استفاده می کند

2-استفاده از استخوانهای فریز شده و استریل که در بانک بافت قرار دارد . استفاده از این روش هزینه ی کمتری دارد اما در برخی شرایط خطر انتقال بیماری عفونی وجود دارد

3-استفاده از استخوان گاو برای پیوند . برای استفاده از این استخوانها باید آنها را کاملا ضدعفونی و استریل کنند تا آلودگی از طریق آن انتقال پیدا نکند . جذب این ماده در بدن به خوبی انجام می شود و بعد گذشت چند وقت استخوان طبیعی جایگزین آن می شود

4-استفاده از مواد معدنی سنتزی . عملکرد این مواد به نسبت استفاده از استخوان انسان و حیوان کمتر است اما از لحاظ انتقال عفونت دارای ایمنی بیشتر نسبت به آنها می باشد

انواع پیوند استخوان برای انجام عمل ایمپلنت دندان :

-اتوگراف : در این روش از استخوان بدن بیمار برای پیوند استفاده می کنند

-آلوگراف :استخوان موردنظر برای پیوند را از بدن شخص دیگری تامین می کنند

-زانوگراف:استفاده از استخوان حیوانات برای پیوند

-آلوپلاست: استفاده از مواد سنتزی برای ایجاد استخوان

استفاده از پیوند استخوان برای کمک به انجام ایمپلنت دندان :

برای انجام عمل ایمپلنت و موفقیت در این روش نیاز است که استخوان فک از تراکم بالایی برخوردار باشد تا بتواند ایمپلنت را بخوبی در خود نگه دارد . دندانپزشکان با استفاده از پیوند استخوان تراکم را در استخوانهای فک بالا می برند تا بتواند ایمپلنت را به خوبی حفظ کند