ایمیل: info [ at ] yousefdentistry.com   |   تلفن: 02122383900

دندانپزشکی یوسف بالوی پور

یکی از رایج ترین درمان های عمومی مربوط به عصب کشی یا درمان لثه می باشد. البته اصطلاح عصب کشی، یک اصطلاح علمی نیست و در میان مردم رایج می باشد. زیرا عصب نه کشته می شود نه کشیده می گردد. در علم دندانپزشکی به این درمان، اندو n2 یا درمان ریشه یا روت کانال تراپی می گویند.

پوسیدگی دندان ها

بعد از هر وعده غذایی یا بعد از خوردن هر ماه غذایی مقداری از آنها در میان دندان ها باقی می ماند این مواد باقی مانده فقط با استفاده از نخ دندان و مسواک از میان دندان ها خارج می شوند اما از آنجایی که بسیاری از در استفاده از نخ دندان کمی تنبلی می کنیم این مواد معمولا در میان دندان ها باقی می ماند.

در اثر تجمع این مواد بعد از گذشت مدتی نه چندان طولانی باکتری ها به ساخت موادی سخت روی دندان ها و در امتداد لثه ها می پردازند. این مواد سخت پلاک های دندانی هستند. پلاک ها می توانند به راحتی باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه شوند.

با گذشت زمان باکتری ها به مینای دندان حمله کرده و شروع به تخریب دندان می کنند. در این مرحله شخص ممکن است در دندان خود احساس درد کند. در صورتی که به دندانپزشکی مراجعه نماید، دندانپزشک با تهیه عکس رادیولوژی پوسیدگی را تشخیص می دهد و سپس با خارج کردن قسمت پوسیده دندان به ترمیم آن می پردازد. اما اگر فرد در این مرحله به دندانپزشکی مراجعه نکند، باکتری ها با از بین بردن تاج دندان به قسمت زنده دندان یعنی پالپ می رسند در این مرحله به اصطلاح می گویند پوسیدگی به عصب رسیده است. وقتی پالپ از بین برود فرد دندان درد شدیدی می گیرد که در هنگام خوردن مواد غذایی داغ یا سرد حساس می شود.

عصب کشی و درمان ریشه دندان

وقتی پالپ دندان از بین می رود، دندانپزشک برای جلوگیری از کشیدن و شکستن دندان قسمت های پوسیده را خارج می کند و سپس دندان را با موادی خاص پر می کند. در صورتی که بیمار به دندانپزشکی مراجعه نکند باکتری ها باعث پوسیدگی کلی دندان می شوند، در این زمان ممکن است هر لحظه دندان دچار شکستگی شود. درد دندان هنگام پوسیدگی معمولا در هنگام شب به سراغ فر می آید.

وقتی فرد به دندانپزشکی مراجعه می کند ابتدا باید یک عکس کلی از تمامی دندان ها تهیه شود تا قسمت های خراب و پوسیده مشخص شود. اگر پوسیدگی جزئی باشد دندانپزشک در همان جلسه، قسمت های پوسیده را از دندان خارج می کند و سپس با موادی مانند آمالگام پر می نماید. اما در صورتی که پوسیدگی به عصب رسیده باشد درمان کمی طولانی تر می شود.

روت کانال تراپی: برای ترمیم این نوع پوسیدگی دندانپزشک داخل دندان را کاملا خالی می کند. منظور از داخل دندان تاج، پالپ دندان و کانال ها می باشد. برای جلوگیری از عفونت داخل کانال های ریشه باید کاملا تمیز و خالی شوند. این کار توسط وسیله هایی به نام فایل انجام می گیرد. دندانپزشک هر بار فایل ها را داخل کانال های ریشه می کند و داخل آن را خالی می نماید اما باید دقت شود در این مرحله به نسج دندان آسیبی وارد نشود. داخل کانال های ریشه هم اکنون خالی است و باید توسط یک ماده خاص پر شود. این پر شدن موقتی می باشد. دندانپزشک با استفاده از عکس دندان تشخیص می دهد چه تعداد از ریشه های دندان خراب هستند بعد از تشخیص و خالی کردن آنها دوباره از دندان عکس تهیه می کند تا از خارج شدن و خالی بودن کانال ریشه مطمئن شود. درمان ریشه یا عصب کشی معمولا دو جلسه زمان می خواهد در جلسه اول دندان باید از پوسیدگی تمیز شود و در مرحله بعدی ترمیم گردد.

بعد از اتمام مرحله اول برای آنکه تا جلسه دوم به دندان آسیبی وارد نشود دندانپزشک آن را اصطلاحا پانسمان می کند زیرا داخل دندان خالی می باشد و در معرض شکستن است و در مرحله دوم پانسمان را خارج نموده و به پر کردن دندان می پردازد.

بدون شک این عملیات با درد زیادی همراه است اما با مسکن و مواد بی حسی می توان درد آن را کاهش داد. بعد از جلسه اول معمولا به بیمار قرص آنتی بیوتیک تجویز می شود تا از بروز عفونت های احتمالی جلوگیری شود.

در مرحله دوم بعد از پر کردن دندان، تاج دندان معمولا با استفاده از آمالگام پر می شود که قیمت پایین تری نسبت به مواد دیگر نظیر کامپوزیت دارد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها رعایت نظافت دهان و دندان مهم می باشد. هر فرد باید بعد از هر وعده غذایی از مسواک استفاده نماید و در نهایت قبل از خواب از نخ دندان استفاده کند تا مواد غذایی که در طول روز میان دندان ها باقی مانده است خارج شود.