ایمیل: info [ at ] yousefdentistry.com   |   تلفن: 02122383900

دندانپزشکی یوسف بالوی پور

با افزایش سن و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلات فراوانی برای دندان ها به وجود می آید. پوسیدگی دندان ها و افتادن دندان های طبیعی از اتفاقاتی می باشد که باید منتظر آن بود.

بسیاری از افراد در سنین پایین دندان های خود را از دست می دهند که نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. وقتی پوسیدگی بر طرف نشود در به قسمت های دیگر دندان و لثه نفوذ می کند در نتیجه باعث از دست دادن دندان طبیعی می شود. اگر جای دندان افتاده به زودی پر نشود، باعث می شود دندان های افتاده حرکت کرده و منحرف شوند.

روش های مختلفی برای پر کردن جای دندان افتاده وجود دارد. که یکی از آنها بریج می باشد. بریج همانند دندان طبیعی است. بریج مانند پروتز می باشد که بسته به تعداد دندان های افتاده یک قطعه یا چند قطعه است. گذاشتن بریج چند مرحله دارد. بریج شامل دو پایه روکش در طرفین و چند دندان مصنوعی در وسط است.

روکش ها که مانند پایه عمل می کنند روی دو دندان مجاور قرار می گیرد. همانطور که گفته شد در وسط آنها دندان مصنوعی قرار دارد به این دندان مصنوعی پونتیک می گویند. پونتیک به جای دندان از دست رفته را پر می کند. در ادامه به مراحل نصب بریج در دهان می پردازیم

مرحله اول: بررسی دندان ها و دهان

واضح است قبل از شروع هر درمانی ابتدا باید وضعیت دهان و دندان و لثه بررسی شود. در ابتدا دندانپزشک باید علت افتادن دندان را بداند. همانطور که گفته شد دندان ها یا به علت کهولت سن یا به دلیل پوسیدگی بالا یا در اثر ضربه یا به دلیل عفونت می افتند. در هر صورت دندانپزشک وضعیت بیمار را با عکس رادیولوژی بررسی می کند.

مرحله دوم: انتخاب نوع بریج

بریج ها در سه شکل ساخته می شوند: بریج معمولی، بریج معلق، بریج مریلند. بریج معمولی همان بریجی است که در بالا از آن یاد شد. دو روکش در طرفین به عنوان پایه و دندان مصنوعی در وسط. بریج معلق نیز از یک طرف روکش پایه دارد. بریج مریلند فاقد روکش است و تنها یک دندان مصنوعی می باشد که با استفاده از موادی به دندان ها می چسبد. انتخاب بریج معمولا بر اساس نوع دندان و دندان های اطراف آن و تعداد دندان های افتاده انتخاب می شود.

مرحله سوم: بررسی دو دندان مجاور

معمولا دندانپزشک قبل از نصب بریج سلامت دو دندان مجاور را بررسی می کند تا اگر دچار پوسیدگی یا عفونت باشند قبل از نصب بریج درمان شوند.

مرحله چهارم: تراش دندان

در این مرحله برای نصب بریج و قالب گیری امکان دارد دندانپزشک دو دندان مجاور را کمی تراش بدهد. این تراش بسته به نوع بریج متفاوت می باشد.

مرحله پنجم: قالب گیری

بعد از انتخاب نوع بریج، دندانپزشک از دندان های بیمار قالبی برای ساخت پروتز تهیه می کند. قالب در آزمایشگاه ساخته می شود. در این مدت امکان دارد برای دندان های بیمار از بریج موقت استفاده نماید.

مرحله ششم: نصب بریج

بعد از ساخت بریج بسته به نوع بریج دندان پزشک بریج را روی دندان نصب می کند و بدین ترتیب جای دندان از دست رفته دندان مصنوعی قرار می گیرد.